ارزش یافته های بالینی در تشخیص ریفلاکس بیماران مبتلا به درد سینه غیرقلبی

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
یکی از تظاهرات بیماری ریفلاکس مری – معده (GERD) درد سینه می باشد. تشخیص ریفلاکس در بیماران مبتلا به درد سینه غیر قلبی (NCCP) با استفاده از یافته های بالینی امکان پذیر نیست و برای تشخیص باید از روش های مهاجم و یا آزمون درمانی با امپرازول استفاده نمود. در خصوص ارزش استفاده از یافته های بالینی در تشخیص ریفلاکس بیمارن مبتلا به به درد سینه، اطلاعات دقیقی وجود ندارد.
روش بررسی
بیماران مبتلا به درد سینه غیر قلبی تحت بررسی آندوسکوپی فوقانی، آزمایش برنشتاین و آزمون درمانی با امپرازول قرار گرفتند. بیماران بر اساس وجود ریفلاکس به دو گروه مبتلا و غیر مبتلا به ریفلاکس تقسیم شدند. یافته های بالینی دو گروه مورد مقایسه و بررسی قرار گرفت. تشخیص ریفلاکس بر مبنای رویت ازوفاژیت اروزیو در نمای آندوسکوپی و یا مثبت شدن توامان برنشتاین و آزمون درمانی داده شد.
یافته ها
از 78 بیمار (41 مرد) با میانگین سنی (50.4±2.3) مبتلا به NCCP، 35 بیمار (44.8 درصد) مبتلا به ریفلاکس بودند. دو گروه از نظر سن و جنس یکسان بودند. درد سینه در هر دو گروه بیماران از نظر شکل، شدت و انتشار، ارتباط با (فعالیت، غذا، خواب) مشابه بود، جز تسکین درد با آنتی اسید (p=0.009) و همچنین حضور علایم کلاسیک ریفلاکس (P=0.031) که به نحو بارزی در بیماران مبتلا به ریفلاکس بیشتر دیده شد. علایم سوزش سینه (P<0.036) و برگشت غذا (P<0.002) در تاریخچه نزدیک بیماران نیز در مبتلایان به بیماری ریفلاکس بیشتر دیده شد.
نتیجه گیری
اگر چه درد سینه بیماران مبتلا به ریفلاکس قابل تمیز از بیماران غیر ریفلاکسی نیست، اما کسب دقیق شرح حال و بخصوص تاریخچه بیماری می تواند کمک بزرگی در تشخیص ریفلاکس در این بیماران نماید.
زبان:
فارسی
صفحات:
70 تا 73
لینک کوتاه:
https://www.magiran.com/p318936 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با ثبت ایمیلتان و پرداخت حق اشتراک سالانه به مبلغ 1,390,000ريال، بلافاصله متن این مقاله را دریافت کنید.اعتبار دانلود 70 مقاله نیز در حساب کاربری شما لحاظ خواهد شد.

پرداخت حق اشتراک به معنای پذیرش "شرایط خدمات" پایگاه مگیران از سوی شماست.

اگر مقاله ای از شما در مگیران نمایه شده، برای استفاده از اعتبار اهدایی سامانه نویسندگان با ایمیل منتشرشده ثبت نام کنید. ثبت نام

اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!