ارتقای سطح سلامت و اصلاح باورهای فرهنگی مادران در رابطه با تعلیم و تربیت و انضباط کودکان به وسیله دو روش آموزش بهداشت در مراجعه کنندگان به پایگاه های تحقیقات جمعیتی شهرستان ارومیه

چکیده:
مقدمه
کودکان ذخایر گرانبها و آینده سازان هر جامعه ای هستند والدین به خصوص مادران در امر مراقبت، تعلیم، تربیت و اجتماعی شدن کودکان خود همواره تلاش می نمایند. جهت عملکرد درست لازم است که دانش و مهارت های لازم درباره تعلیم و تربیت منطبق با آخرین دستاوردهای روانشناسی و علوم مربوطه را کسب نمایند. چرا که آگاهی والدین نقش چشمگیر در تعلیم و تربیت کودکان و زندگی آتی آنان خواهد داشت. از این رو مطالعه حاضر با هدف ارتقاء سطح سلامت و باورهای فرهنگی مادران در رابطه با تعلیم و تربیت کودکان با استفاده از دو روش آموزشی انجام پذیرفت.
روش پژوهش: پژوهش حاضر یک مطالعه نیمه تجربی است که با هدف تاثیر دو روش آموزش (قبل و بعد آموزش) صورت گرفته است. نمونه های این پژوهش 180 نفر از زنان مراجعه کننده به مراکز بهداشتی درمانی شهرستان ارومیه می باشد. گردآوری اطلاعات از طریق پرسشنامه و مصاحبه حضوری با مادران انجام گرفته است. پرسشنامه مشتمل بر دو بخش دموگرافیک و سوالات پژوهش در رابطه با اهداف پژوهش است.
نتایج
نتایج نشان می دهد که اکثریت نمونه های مورد بررسی بین (39-30) سال سن داشتند، 31% دارای تحصیلات متوسطه، 91% خانه دار، 7/33% دارای دو فرزند بودند، 65% والدین اطلاعاتی در ارتباط با تعلیم و تربیت و انضباط داشتند و 52% دارای سابقه آموزش قبلی در این رابطه بودند. در مقایسه تاثیر دو روش آموزشی، یافته ها نشان داد که هر دو روش آموزشی تاثیر یکسان در افزایش آگاهی والدین دارد. (p>0.05)
بحث و نتیجه گیری
یافته ها نشان می دهد که دو روش آموزشی در افزایش سطح آگاهی، باورهای فرهنگی مادران موثر است بنایراین پیشنهاد می گردد که جهت دستیابی به سلامت کودکان، کلیه مراکز بهداشتی، یافته های این پژوهش را در جهت بهتر کردن دانش و باورهای مادران به کار گیرند.
زبان:
فارسی
صفحات:
1 تا 4
لینک کوتاه:
magiran.com/p329940 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!