رابطه تاخیر شروع درمان با میزان آسیبهای کلیوی در عفونت ادراری کودکان

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
سابقه و هدف

با توجه به شیوع بالای عفونت ادراری در کودکان و خطر ایجاد آسیب های جبران ناپذیر کلیوی در صورت عدم تشخیص و درمان به موقع مطالعه ای با هدف بررسی رابطه میان مدت تاخیر شروع درمان عفونت ادراری در کودکان با میزان آسیب های کلیوی انجام شد.

روش بررسی

در این مطالعه تحلیلی که برروی 100 کودک بستری به دلیل عفونت ادراری در بیمارستان کودکان مفید طی سالهای 1379 تا 1383 انجام گرفت مدت تاخیر در شروع درمان، نتایج اسکن DMSA در ابتدای بستری و 6 ماه بعد از درمان، تغییرات آزمایش آنالیز ادرار و علایم بالینی بیمار هنگام مراجعه مورد بررسی قرار گرفت. تشخیص عفونت ادراری بر اساس علایم بالینی و کشت مثبت ادرار یا وجود آثار پیلونفریت در اسکن DMSA بود.

یافته ها

نتایج بدست آمده نشان داد 77% بیماران دختر و 23% پسر بودند. محدوده سنی بیماران از 1 ماه تا 14 سال و میانگین سنی آنان 3 سال و 3 ماه بود. میانگین مدت شروع علایم بالینی تا آغاز درمان 4.6 روز بود. کودکانی که با میانگین تاخیر 2.6 روز مراجعه کرده بودند، کمترین آسیب و کودکانی که با میانگین تاخیر 6.6 روز مراعه کرده بودند، بیشترین آسیب را در اسکن DMSA نشان دادند. در میان 27 کودکی که اسکن 6DMSA ماه بعد را انجام داده بودند، 51.9% دارای اسکن نرمال با میانگین تاخیر شروع درمان 2.8 روز و 33.3% دارای اسکار کلیوی با میانگین تاخیر شروع درمان 6 روز بودند.

نتیجه گیری

ضایعات برگشت ناپذیر کلیوی در یک سوم بیماران که بطور متوسط 6 روز تاخیر در شروع درمان داشتند، مشاهده شد. با توجه به اهمیت تشخیص به موقع و شروع هرچه سریعتر درمان عفونت ادراری در جلوگیری از آسیبهای کلیوی، استفاده به موقع از روش های مناسب تشخیصی و درمانی عفونت ادراری کودکان، نقش بسزایی در کاهش آسیب عملکرد کلیوی کودکان دارد.

زبان:
فارسی
در صفحه:
301
لینک کوتاه:
magiran.com/p330994 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!