بررسی نتایج استفاده مجدد از سرنگهای یک بار مصرف انسولین در بیماران وابسته به انسولین مراجعه کننده به درمانگاه شهید مطهری شیراز

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
سابقه و هدف

استفاده مجدد از سرنگ های یک بار مصرف انسولین در میان بیماران مبتلا به دیابت علیرغم وجود خطر عفونت هنوز ادامه داشته و بطور فزاینده ای رو به افزایش می باشد. پژوهش حاضر به منظور بررسی نتایج استفاده مجدد از سرنگ های یک بار مصرف انسولین در بیماران وابسته به انسولین مراجعه کننده به درمانگاه شهید مطهری شیراز انجام شد.

روش بررسی

در این مطالعه توصیفی از میان بیماران وابسته به انسولین مراجعه کننده به درمانگاه شهید مطهری شیراز و از طریق نمونه گیری مبتنی بر هدف 117 بیمار مورد مطالعه قرار گرفتند. برای هر یک از افراد فرم اطلاعاتی از طریق مصاحبه تکمیل گردید و از هر بیمار خواسته شد که پس از انجام آخرین تزریق سرنگ خود راتحویل دهد تا در کمتر از 6 ساعت مورد آزمایش میکروب شناسی قرار گیرد. محل تزریق نیز 24 ساعت بعد از نظر عفونت مورد بررسی قرار گرفت در مرحله بعد، از بین بیمارانی که از هر سرنگ چند بار استفاده می کردند 30 بیمار به طور تصادفی انتخاب شدند و یک هفته بعد سرنگ دیگری نیز از ایشان جهت کشت دریافت گردید با این تفاوت که سرنگ دوم 24 ساعت بعد از اخرین تزریق مواد آزمایش میکروب شناسی قرار می گرفت.

یافته ها

تجزیه و تحلیل اطلاعات نشان داد که 82.1% از افراد مجددا از سرنگ خود استفاده می کردند. میزان آلودگی میکروبی در سرنگ 4 مورد و در سوزن 11 مورد بود که البته 2 مورد آن مربوط به سرنگ هایی می شد که تنها یک بار مورد استفاده قرار گرفته بودند. آلودگی سرنگ و سوزن در کسانی که از الکل (جهت ضد عفونی محل تزریق) استفاده نمی کردند، بیشتر بود (p<0.02) آلودگی سرنگ و سوزن با جنس، دفعات استفاده از هر سرنگ، نوع انسولین، وضعیت بهداشتی، محل و روش نگهداری سرنگ در بین دو تزریق رابطه معنی داری نداشت. فراوانی و نوع میکروب های آلوده کننده عبارت بودند از: 6 مورد استافیلوکوک اورئوس،2 مورد استافیلوکوک اپیدرمیس، 3 مورد انتروکوک، و هر کدام از میکروارگانیسم های دیفتروئید، باسیلوس ساب تیلیس، انتروکوک و باسیل گرم مثبت غیر هوازی یک مورد.

نتیجه گیری

اگرچه احتمال آلودگی سرنگ و سوزن با عدم رعایت صحیح روش ضد عفونی محل تزریق و همچنین عدم استفاده از ماده ضد عفونی کننده افزایش می یابد اما در این پژوهش استفاده مجدد از سرنگ های تاثیری در افزایش بروز عفونت های موضعی در محل تزریق نداشت. می توان گفت مواد نگهدارنده موجود در انسولین اثر محافظتی خوبی برای پیشگیری از عفونت دارند.

زبان:
فارسی
در صفحه:
307
لینک کوتاه:
magiran.com/p330995 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!