بررسی تاثیر تنش زدایی تدریجی عضلانی بر اضطراب و مهار پاسخهای زیستی (EMG و حرارت پیرامونی بدن)

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
سابقه و هدف

تحقیق حاضر در پی بررسی تاثیر آموزش تنش زدایی تدریجی بر عوامل اضطرابی شخصیت و مهارت تنظیم پاسخ های بیولوژیک از طریق بررسی بیوفیدبک و حرارت پیرامونی بدن است.

روش بررسی

در این تحقیق 21 جفت همسان شده از بین افراد مضطرب به طور تصادفی به دو گروه مورد و کنترل تقسیم شدند. آزمودنی ها همه دانشجو و بین 20 تا 30 سال سن داشتند. آنها بر اساس تست اضطراب کتل انتخاب شده بودند. گروه آزمایشی به مدت 10 هفته هر هفته یک جلسه در معرض آموزش تنش زدایی تدریجی قرار گرفتند. ابزارهای پژوهش علاوه بر آزمون اضطراب کتل، تست اضطراب اسپیل برگر که به عنوان آزمون معادل در موقعیت پس آزمون اجرا گردیده، دستگاه EMG، حرارت سنج بدن و ارزیابی های بالینی قبل و بعد از شروع دوره بودند.

یافته ها

نتایج نشان داد که در آزمودنی های گروه مورد تمامی عوامل اضطرابی شخصیت، اضطراب کلی، اضطراب پنهان، اضطراب آشکار، تحول هوشیاری نسبت به خود، نیرومندی "من" گرایش های پارانویایی، گراشی به گنهکاری (عامل O) و تنش عصبی (عامل Q4) به طور معنی داری کاهش یافته اند. همچنین سطح تنش عضلانی (EMG) در این گروه کاهش یافته بود. که بیانگر افزایش معنی دار مهارت آزمودنی های گروه مورد در مهار پاسخهای بیولوژیک در مقایسه با گروه کنترل است. در این تحقیق مشخص شد حرارت پیرامونی تحت تاثیر این شیوه قرار نمی گیرد.

نتیجه گیری

استفاده از روش تنش زدایی تدریجی به عنوان یک شیوه مقابله ای کوتاه مدت برای مهار اضطراب و تغییر رگه های اضطرابی شخصیت قابل استفاده بوده و برای کسانی که از اختلالات اضطرابی رنج می بردند، توصیه می گردد.

زبان:
فارسی
در صفحه:
325
لینک کوتاه:
magiran.com/p330998 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!