کاربرد روش های شناسایی تورش انتشار برای فراتحلیل در ارزیابی تاثیر داروی آلبندازول در درمان مبتلایان به آسکاریس و تریکوسفال

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
سابقه و هدف

فراتحلیل عبارت است از ادغام یافته های مجموعه بزرگی از مطالعات تکی منتشر شده و تحلیل آماری کلی آنها. از مشکلاتی که موجب مخدوش شدن اعتبار نتایج فرا تحلیل می شود و عدم دسترسی محقق به تمام مطالعاتی است که در فاصله زمانی خاص در موضوع مورد بررسی انجام شده اند. دور ماندن نتایج برخی مطالعات، به دلایل متعدد، از نظر محقق تورش انتشار نامیده می شود. تحقیق حاضر به منظور انجام فراتحلیل تاثیر داروی آلبندازول در درمان مبتلایان به آسکاریس و تریکوسفال و بررسی مقایسه ای روش های مختلف تشخیص تورش انتشار در این فراتحلیل انجام گرفت.

روش بررسی

اطلاعات مربوط به 25 مقاله کارآزمایی بالینی شامل دو گروه درمانی که در آنها تاثیر داروی آلبندازول تک دوز 400 میلی گرم در درمان افراد بالای 2 سال مبتلا به انگل های آسکاریس و تریکوسفال مقایسه شده بود و در فاصله زمانی سال های 1982 تا 2000 در مجلات نمایه سازی شده بین المللی به چاپ رسیده بودند و در ضمن متغیر پاسخ دو حالتی داشتند از طریق جستجوی اینترنتی، بانک های اطلاعاتی و مجلات معتبر بین المللی جمع آوری گردید. برای هر یک از مطالعات، تعداد کل افراد شرکت کننده در مطالعه، تعداد مبتلایان به انگل های آسکاریس و تریکوسفال و تعداد بیماران بهبود یافته پس از مصرف داروی آلبندازول در هر یک از دو گروه استخراج و ثبت شد. لگاریتم نسبت شانس و واریانس آن برای هر مطالعه محاسبه و با انجام فراتحلیل برای کل مطالعات به دست آمد. برای تشخیص تورش انتشار، نمودار فونل، روش همبستگی رتبه ای بگ، دو روش رگرسیونی ایگر و دو روش رگرسیونی بر اساس نمودار فونل بکار گرفته شدند. از نرم افزار SAS برای تحلیل داده ها استفاده شد.

یافته ها

فراتحلیل نشان داد که برآورد نسبت شانس برابر 10.3 با فاصله اطمینان 95% و (12.65 و 8.35) و لگاریتم آن 2.33 می باشد. تمام روش های آماری به کار گرفته شده حاکی از معنی دار نبودن تورش انتشار در فراتحلیل بودند و نتایج آنها با هم سازگار بودند.

نتیجه گیری

با توجه به این که ممکن است چنین سازگاری همواره برقرار نباشد توصیه می شود برای قضاوت نهایی، با مقایسه نتایج روش های مختلف و با توجه به ساختار داده ها، مطمئن ترین حالت که توان بیشتری داشته باشد، انتخاب شود.

زبان:
فارسی
در صفحه:
357
لینک کوتاه:
magiran.com/p331017 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!