تاثیر ویتامین E خوراکی بر روی کم خونی کلیوی در کودکان تحت همودیالیز مزمن

پیام:
چکیده:
مقدمه
کم خونی با منشا کلیوی یکی از عوارض شایع مشاهده شده در بیماران تحت درمان با همودیالیز مزمن است. یکی از علل کم خونی در این افراد، کاهش طول عمر گلبول های قرمز به علت آسیب اکسیداتیو می باشد. ویتامین E (آلفا – تاکوفرول) یک آنتی اکسیدان بیولوژیک طبیعی است که از طریق حفاظت سلول ها در مقابل متابولیت های راکتیو اکسیژن می تواند به عنوان داروی مکمل در درمان کم خونی بیماران همودیالیزی مفید باشد. مطالعه حاضر با هدف بررسی اثرات مفید آنتی اکسیدان ویتامین E خوراکی بر روی کم خونی با منشا کلیوی انجام شده و بدنبال این پاسخ است که آیا تجویز خوراکی ویتامین E می تواند سبب فعالیت سیستم خونسازی و نیز افزایش طول عمر گلبول های قرمز و در نتیجه افزایش هموگلوبین و هماتوکریت شود؟
روش کار
این مطالعه کارآزمایی بالینی دوسوکور در سال 1384 در مرکز همودیالیز بیمارستان کودکان دکتر شیخ مشهد انجام شد. 15 کودک 8 نفر گروه مورد و 7 نفر گروه کنترل که تحت همودیالیز مزمن قرار داشتند انتخاب شدند. معیار ورود به مطالعه نداشتن، شواهدی از آنمی فقر آهن و سابقه دریافت خون بوده است. تمام کودکان (مورد مطالعه و کنترل) تحت درمان با اریتروپوئتین به میزان 120±80 واحد به ازای هر کیلوگرم وزن بدن در هفته به صورت زیر جلدی، فولیک اسید 1 میلی گرم و آهن 2-1 میلی گرم به ازای هر کیلوگرم وزن بدن در روز قرار داشتند. برای کودکان مورد مطالعه ویتامین E خوراکی هم به میزان 200 واحد در روز به مدت سه ماه شروع شد. از کلیه نمونه ها آزمایشات اندازه گیری آهن، فریتین، ترانسفرین، TIBC، هموگلوبین، هماتوکریت، رتیکولوسیت و اسمیر خون محیطی قبل از ورود به مطالعه انجام شد. سپس میزان هموگلوبین و هماتوکریت به صورت ماهیانه به مدت 3 ماه متوالی اندازه گیری شد. اطلاعات جمع آوری شده توسط نرم افزار SPSS و سایر روش های آماری توصیفی و تحلیلی مورد بررسی قرار گرفت.
نتایج
پس از 3 ماه درمان با ویتامین E تفاوت قابل توجهی در میزان هموگلوبین و هماتوکریت بین گروه مورد مطالعه و گروه کنترل مشاهده گردید.
(هموگلوبین 11.4±1.7 در مقایسه: 10.1±1.9 و هماتوکریت 35.3±5 در مقایسه با (P<0.05. 31.3±6
نتیجه گیری
آنتی اکسیدان ویتامین E با مکانیسم افزایش طول عمر گلبول های قرمز سبب بهبود آنمی با منشا کلیوی در بیماران تحت همودیالیز مزمن می شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
27 تا 34
لینک کوتاه:
magiran.com/p343033 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!