اثر سدیم نیتروپروسید (S.N.P) بر عضلات صاف نای خرگوش

چکیده:
زمینه و هدف
تحریک و انقباض عضلات صاف مجاری هوایی منجر به تنگی آن و بروز اشکالاتی در روند ورود و خروج هوا می گردد که نوعی اختلالات انسدادی می باشد. یکی از عوامل مهمی که امروزه بعنوان شل کننده عضلات صاف مورد نظر است نیتریک اکسید می باشد. از آنجایی که S.N.P بعنوان یک دهنده قوی نیتریک اکسید در اورژانسها مصرف می شود و گزارشات متعددی مبنی بر شل شدن عضلات صاف توسط این ماده وجود دارد. در پژوهش حاضر اثر سدیم نیتروسید (S.N.P) بر عضلات صاف نای خرگوش مورد بررسی قرار گرفت.
روش بررسی
برای انجام این تحقیق تغییرات فشار داخلی نای خرگوش بعنوان نشانه ای از تغییر فعالیت انقباضی عضلات صاف در نظر گرفته شد، در گروه کنترل اثر تحریک الکتریکی با ولتاژها و فرکانسهای مختلف و در گروه آزمون ابتدا اثر غلظتهای مختلف سدیم نیتروپروسید به تنهایی و سپس توام با همان ولتاژها و فرکانسهای اعمال شده برای گروه کنترل مورد بررسی قرار گرفت.
یافته ها
نتایج حاصل از این پژوهش نشان می دهد که نمونه های گروه آزمون در پاسخ به غلظتهای مختلف SNP همگی به یک روش وابسته به غلظت فشار داخلی نای را افزایش دادند) 0.05>p (. همچنین وقتی این نمونه ها در معرض غلظتهای سدیم نیتروپروسیدوسپس توام با تحریک الکتریکی قرار گرفتند غلظت حداقل) molar 6ˉ10×(0.5 در تمام ولتاژها و فرکانسهای مورد استفاده فشار داخلی نای را بطور قابل ملاحظه ای نسبت به گروه کنترل کاهش داد (0.000 =p) در حالیکه غلظت متوسط و بالا پاسخ نای به تحریک الکتریکی با ولتاژها و فرکانسهای مختلف را بطور کلی افزایش دادند که این افزایش در مورد غلظت متوسط) m 7ˉ10×66. (1در حضور محرک الکتریکی با ولتاژ و فرکانسهای 10 ولت - 20 هرتز و 30 ولت - 20 هرتز معنی دار بوده است (0.00=p). در مورد غلظت حداکثرm 8ˉ10×5 در تمام ولتاژها و فرکانسها این افزایش پاسخ معنی دار شده است (0.05 >p).
نتیجه گیری
بر اساس یافته های این پژوهش SNP بطور کلی اثر تحریکی وابسته به غلظت بر عضلات صاف نای خرگوش داشته است و تنها غلظت حداقل آن توانسته است پاسخ این عضلات به تحریک الکتریکی با ولتاژها و فرکانسهای مختلف را کاهش دهد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
1
لینک کوتاه:
magiran.com/p345939 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!