بررسی میزان توافق مصاحبه بالینی در تشخیص اختلالات خلقی با آزمون شخصیتی چند وجهی مینه سوتا (فرم کوتاه)

پیام:
چکیده:
زمینه و اهداف
یکی از موضوعات مهم در اندازه گیری روانشناختی، یافتن ابزارهای مستقل و دارای نتایج یکسان برای ارزیابی یک ساختار است. این پژوهش با هدف بررسی میزان توافق نتایج حاصله از دو روش مصاحبه بالینی مطابق DSM-IV-TR با آزمون MMRI (فرم کوتاه) در تشخیص اختلالات خلقی می باشد.
روش بررسی
بیماران بستری و سرپایی مراجعه کننده به بیمارستان رازی تبریز با مشخصه اختلال خلقی انتخاب و طی دو مرحله به کمک مصاحبه بالینی و آزمون (Minnesota multiphasic personality Inventory (short from), MMPI) (فرم کوتاه) مورد ارزیابی قرار گرفتند. سپس به کمک نرم افزار SPSS شاخص های عملکرد تشخیصی MMPI، ضریب کاپا، عدد P و قدرت تشخیصی مثبت و منفی، برای تعیین میزان توافق روش های یاد شده محاسبه گردید.
یافته ها
میزان توافق دو ابزار به کار گرفته شده (آزمون MMPI و مصاحبه بالینی) برای اختلال دو قطبی 0.2 و برای اختلال یک قطبی 0.4 می باشد.
نتیجه گیری
نتایج به دست آمده همگرایی ضعیفی بین آزمون MMPI و تشخیص بالینی نشان داد و ویژگی بالا این آ‍زمون نسبت به حساسیت پایین، کاربرد آن را در رد اختلال روانپزشکی خلقی (تایید عدم وجود بیماری خلقی) نسبت به تایید تشخیص آن (تایید وجود بیماری خلقی) می رساند. تبیین های گوناگونی برای علت بالا نبودن همگرایی روش های ارزیابی فوق مطرح می شود که در آن میان نارسایی در ابراز علایم و ملاک های تشخیصی و مشکلات مربوط به حساسیت پایین مقیاس های ارزیابی در آزمون MMPI فرم کوتاه چشمگیرتر می باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
115 تا 118
لینک کوتاه:
magiran.com/p346795 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!