روش مقابله با سرطان در نوجوانان مبتلا و والدین آنها

چکیده:
تشخیص و درمان بیماری سرطان مستلزم درک صحیح نوجوان مبتلا و والدین او از چگونگی مقابله با جنبه های تنش زای این بیماری است. نوع مقابله نقش مهمی در سازگاری نوجوانان با بیماری دارد. و از آن جا که والدین مهم ترین افراد در سیستم حمایتی فرزندانشان می باشند، بر افزایش توانایی مقابله فرزندشان با بیماری نقش به سزایی ایفا می کنند.
این مطالعه از نوع همبستگی و به منظور تعیین ارتباط بین نوع مقابله با سرطان در نوجوانان مبتلا و والدین آن ها دربیمارستان های کودکان شهر تهران انجام شده است. جامعه پژوهش کلیه نوجوانان 17-11 ساله مراجعه کننده به بیمارستان های وابسته به دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران و شهید بهشتی بودند. نمونه های پژوهش شامل 120 نوجوان مبتلا به سرطان و 120 والد حقیقی آن ها بودند که به همراه نوجوان برای دریافت خدمات درمانی بیمارستان های مذکور مراجعه می نمودند. دراین مطالعه پس از توضیح روش کار و کسب رضایت نامه کتبی پرسشنامه های خود ایفا جهت تکمیل حضوری در اختیار این افراد قرار داده شد.
بر اساس نتایج پژوهش بین مقابله کارآمد 0.000، r= 0.596)=P) و ناکارآمدP= 0.000، r=0.491)) نوجوانان مبتلا و والدین آن ها ارتباط خطی مثبت و معنا داری وجود داشت. یافته ها نشان داد این ارتباط صرف نظر از سن و جنس نوجوان مبتلا نیز وجود داشت. نوجوانان 14-11 ساله در مقابله کارآمد و نوجوانان 17-15 ساله درمقابله نا کارآمد تاثیر پذیری بیشتری از والدین خود داشتند. همچنین دخترها درمقابله کارآمد و پسرها درمقابله ناکارآمد تاثیر بیشتری از والدین خود می گرفتند.
با توجه به تاثیر پذیری مقابله نوجوانان مبتلا از مقابله والدین خود، پرستاران می توانند با آموزش مقابله صحیح به خانواده و یا معرفی خدمات مشاوره ای، نوجوانان را در نحوه مقابله یاری کنند. همچنین پیشنهاد می شود که مسوولین با ارایه خدمات مشاوره ای و تدوین و اجرای برنامه ای مدون در جهت آموزش مقابله صحیح به خانواده ها تسهیلات لازم را به منظور یادگیری روش های مقابله و سازگاری در نوجوانان مبتلا به سرطان فراهم آورند. به علاوه پیشنهاد می شود به منظور دستیابی به نحوه مقابله خانواده های ایرانی پژوهشی کیفی با همین عنوان انجام پذیرد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
111
لینک کوتاه:
magiran.com/p351671 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!