کلونینگ: دوست یا دشمن؟

پیام:
چکیده:
مقدمه
امکان تکثیر غیرجنسی سلول های تکامل یافته جانوری - کلونینگ، دستاورد جنجال آفرین جهان علم در سالیان اخیر بوده است تولد میش شبیه سازی شده، دالی، به عنوان اولین پستاندار محصول کلونینگ، بزرگ ترین موفقیت پژوهش گران این عرصه تاکنون به شمار می رود. نگرانی های اولیه پیرامون کلونینگ با آغاز تلاش دانشمندان برای شبیه سازی انسان جدی تر شده و موضع گیری دولت ها را در سراسر جهان به دنبال داشته است.
بحث: کلونینگ به 3 روش انتقال هسته سلول سوماتیک، تکنیک راسلین و تکنیک هونولولو قابل انجام است. کلونینگ انسان با هدف تولید غیر جنسی کپی ژنتیکی انسان صورت می پذیرد که خود بر دو نوع است: کلونینگ توالدی و کلونینگ درمانی. کلونینگ توالدی می کوشد، انسان هایی با قابلیت های از پیش تعریف شده ایجاد کرده، یا امکان بچه دار شدن زوجهای نابارور را فراهم آورد. در کلونینگ درمانی جهت بیماران نیازمند پیوند اعضا یا مبتلایان بیماری های دژنراتیو، رویانی تولید می شود که سلول های آن در مرحله بلاستوسیت جهت فرآوری عضو مورد نیاز، استفاده می گردند.
نتیجه گیری
در حالی که مشکلات اخلاقی، کلونینگ توالدی را به شدت زیر سوال برده است، موضع گیری ها در برابر کلونینگ درمانی از ملایمت بیشتری برخوردار بوده و اکثر کشورها تحقیقات سلول های اجدادی را در چهارچوب پروتکل های نظارتی ویژه ای مجاز دانسته اند.
زبان:
فارسی
در صفحه:
50
لینک کوتاه:
magiran.com/p351978 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!