بررسی تاثیر برنامه مراقبتی طراحی شده بر مدت و دفعات ابتلاء شیرخواران به پنومونی در مرکز طبی کودکان شهر تهران

پیام:
چکیده:
سابقه و هدف

پنومونی، شایع ترین بیماری مرگ بار دوران شیرخوارگی است. از آن جایی که بسیاری از عوامل مستعد کننده ابتلا شیرخوار به پنومونی، ریشه در عملکردهای مراقبتی نادرست از کودک در خانواده دارد، لذا نقش مادر در پیش گیری از این بیماری، شناسایی علایم و انجام مراقبت های لازم در طول دوره بیماری انکارناپذیر است. این مطالعه با هدف تعیین تاثیر برنامه مراقبتی طراحی شده بر پیش گیری از پنومونی شیرخواران در بیمارستان مرکز طبی کودکان شهر تهران انجام گرفته است.

مواد و روش ها

این پژوهش یک مطالعه نیمه تجربی است. بدین منظور 66 شیرخوار 12-1 ماهه مبتلا به پنومونی بستری در بیمارستان مرکز طبی کودکان و مادران آن ها با توجه به مشخصات مورد نظر برای واحدهای پژوهش و روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند و با روش تخصیص تصادفی در دو گروه آزمون و شاهد مورد مطالعه قرار گرفتند. ابزار جمع آوری اطلاعات شامل پرسش نامه، فرم ثبت دفعات و مدت ابتلا شیرخوار به پنومونی و چک لیست مصاحبه ای - مشاهده ای می باشد. انجام مداخله در گروه آزمون به صورت اجرای نظری و عملی برنامه مراقبتی طراحی شده در محیط منزل و با توجه به عملکرد مادر و نقاط ضعف و نیازهای او انجام شد و گروه شاهد نیز از روند جاری مراقبت برخوردار بودند. عملکرد مراقبتی مادران طی سه نوبت در مراحل قبل و بعد از انجام مداخله، مورد مشاهده قرار گرفت و پی گیری کلیه واحدهای پژوهش تا 3 ماه بعد از انجام مداخله ادامه یافت. در پایان، داده ها توسط آزمون آماری تی مستقل و کای اسکوئر مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.

یافته ها

با آزمون تی مستقل، مدت ابتلا شیرخواران به پنومونی در بین دو گروه آزمون و شاهد، از لحاظ آماری اختلاف معنی داری را نشان می دهد (0.000= P). آزمون آماری کای اسکوئر در مقایسه دفعات ابتلا مجدد شیرخواران به پنومونی در بین دو گروه آزمون و شاهد در طول مدت 3 ماه پی گیری بعد از انجام مداخله با درجه آزادی 1 و 0.163= P اختلاف معنی دار آماری را نشان نمی دهد؛ اما با توجه به این که از نظر بالینی بین دو گروه اختلاف معنی داری وجود داشت، پژوهش گران احتمال می دهند که با افزایش طول مدت پی گیری، احتمال وجود اختلاف معنی دار آماری وجود دارد.

نتیجه گیری

با توجه به نتایج حاصل از این مطالعه می توان گفت که به کارگیری برنامه مراقبتی طراحی شده بر دفعات ابتلا مجدد و مدت ابتلا شیرخواران به پنومونی در نمونه های مورد مطالعه تاثیر به سزایی دارد و آموزش در محیط منزل، یکی از روش های مناسب جهت ارتقا عملکردهای مراقبتی مادران است.

زبان:
فارسی
در صفحه:
27
لینک کوتاه:
magiran.com/p353126 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!