مطالعه تغییرات بعضی آنزیمها و الگوی الکتروفورتیکی پروتئین ها در فرآورده های گوشتی حرارت دیده

پیام:
چکیده:
هدف
بررسی تغییرات بعضی از آنزیمها و الگوی الکتروفورتیکی پروتئین ها در فرآورده های گوشتی تحت تاثیر حرارت در زمانهای مختلف به عنوان شاخصی برای تعیین میزان حرارت داده شده به فرآورده های گوشتی.
روش
در مطالعه حاضر فعالیت آنزیمهای لاکتات دهیدروژناز (LDH)، آسپارتات آمینوترانسفراز (AST) و آلانین آمینوترانسفراز (ALT) با روش اسپکتروسکوپی در گوشت گاو و فرآورده های گوشتی که در زمانهای متفاوت با دماهای مختلف حرارت دیده بودند، اندازه گیری شد. برای تعیین الگوی الکتروفورتیکی از روش SDS-PAGE استفاده گردید.
تجزیه و تحلیل آماری: آنالیز واریانس و مقایسه میانگین ها با استفاده از روش آزمون تعقیبی دانکن.
نتایج
آنزیم LDH در نمونه های گوشت و محصول گوشتی که تا دمای 65 درجه سانتیگراد حرارت دیده بود پایداری حرارتی خوبی داشت و از آن پس فعالیتش رو به کاهش گذاشت و در نمونه هایی که 70 درجه سانتیگراد حرارت دیده بودند، به صفر نزدیک شد. بنابراین LDH برای فرآورده هایی که باید در حدود 70 درجه سانتیگراد حرارت را متحمل شوند مناسب بوده و از آن به عنوان یک شاخص مناسب می توان استفاده کرد. فعالیت آنزیم AST نیز در نمونه هایی که تا 70 درجه سانتیگراد به مدت 30 دقیقه حرارت دیده بودند پایداری داشته و از آن پس فعالیت این آنزیم رو به کاهش گذاشت به نحوی که پس از 30 دقیقه در 75 درجه سانتیگراد فعالیتش به صفر رسید. آنزیم ALT نیز مشابه با آنزیم AST عمل می کند. فرآورده های گوشتی حرارت دیده در مقایسه با فرآورده های حرارت ندیده دارای تغییرات بارز در الگوی الکتروفورز پروتئین بودند.
نتیجه گیری
دقت عمل، سادگی و اقتصادی بودن از مزایای استفاده از روش های آنزیمی برای تشخیص میزان حرارت داده شده به فرآورده های گوشتی می باشد. آنزیم LDH به دلیل غیر فعال شدن در حداقل دمای مورد نیاز برای فرآورده های گوشتی (70 درجه سانتیگراد) شاخص خوبی به نظر می رسد. مطالعه تغییرات الگوی الکتروفورزی نیز چگونگی تغییرات پروتئین های محلول در نمونه ها را مشخص می کند.
زبان:
فارسی
در صفحه:
107
لینک کوتاه:
magiran.com/p356101 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!