اثر آگونیست سروتونین (ال - تریپتوفان) بر ترشح هورمون رشد و هورمونهای تیروئیدی در بره های در حال رشد

پیام:
چکیده:
هدف
بررسی اثر آگونیست سروتونین (ال – تریپتوفان) بر غلظت پلاسمایی هورمون رشد و هورمونهای تیروییدی (T4, T3) در بره های پرواری می باشد.
طرح: در این آزمایش از قالب طرح اندازه گیری های مکرر به روش مدل خطی عمومی استفاده شد.
حیوانات: بیست راس بره نر کردی 4-3 ماهه.
روش
حیوانات به طور تصادفی در چهار گروه قرار گرفتند. گروه اول یا شاهد دو میلی لیتر سرم فیزیولوژیک و گروه های دوم، سوم و چهارم به ترتیب 120، 240، 480 میکروگرم آگونیست سروتونین (اسید آمینه ال – تریپتوفان) دو میلی لیتر محلول به ازای هر کیلوگرم وزن از طریق تزریق داخل وریدی دریافت کردند. تزریقات در روزهای 15-6 به فاصله 12 ساعت و در روزهای 34-16 به فاصله 24 ساعت صورت گرفت. نمونه های خونی در سه دوره زمانی قبل (4 مرتبه)، حین (14 مرتبه) و بعد (3 مرتبه) از تزریق از رگ و داج گرفته شد. غلظت پلاسمایی هورمونهای مذکور با استفاده از روش رادیوایمنواسی اندازه گیری شد.
نتایج
نتایج نشان داد که هر سه مقدار مصرفی آگونیست سروتونین میانگین غلظت پلاسمایی هورمون رشد را نسبت به گروه شاهد افزایش می دهد (P<0.01). اما بین گروه های آزمایشی اختلاف معنی دار وجود نداشت (P<0.05). اثر نوبتهای خونگیری، زمانهای قبل، حین و بعد و همچنین اثر متقابل آنها با گروه نیز معنی دار بود (P<0.01). میانگین غلظت پلاسمایی هورمونهای تیروئیدی (T4, T3) در تمام گروه های آزمایشی در مقایسه با گروه شاهد به طور معنی داری افزایش پیدا کرد (P<0.01). بین گروه های آزمایشی از لحاظ افزایش میانگین غلظت این هورمونها اختلاف معنی داری وجود نداشت (P<0.05). بعلاوه اثرات زمان و همچنین اثرات متقابل زمان در گروه نیز معنی دار بود (P<0.01).
نتیجه گیری
با توجه به نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل داده ها می توان اظهار داشت که آگونیست سروتونین (ال – تریپتوفان) موجب ترشح همزمان هورمونهای رشد و تیروییدی در بره های در حال رشد می شود.
زبان:
فارسی
در صفحه:
175
لینک کوتاه:
magiran.com/p356113 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!