مقایسه فراساختار تکوین کاردیومیوسیتهای مشتق از بن یاخته های جنینی موش با کاردیومیوسیتهای طبیعی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

بیولوژی سلولهای بنیادی موضوع بسیاری از مطالعات اخیر می باشد. بن یاخته های جنینی که از توده سلولی داخلی بلاستوسیست به دست می آیند به خاطر توانایی اشان در خودبازسازی و چند ظرفیتی بودن ابزاری قدرتمند در طب پیوند آینده و بیولوژی تکوینی می باشند. در این مطالعه فراساختار کاردیومیوسیت های مشتق از بن یاخته های جنینی در طی روند تکامل آنها با حالت طبیعی مقایسه گردید.

روش بررسی

این مطالعه از نوع بنیادی – کاربردی است. با تشکیل اجسام شبه جنینی (روز صفر) از بن یاخته های جنینی موشی رویان B1 و تمایز خود به خودآنها کاردیومیوسیتها تهیه شدند. کاردیومیوسیتهای دارای ضربان در روزهای 6, 3+7, 7+7, 14+7 و 21+7 برداشته شده و جهت مطالعات ایمونوسیتوشیمی و فراساختاری پردازش شدند. کاردیومیوسیتهای جنینی و نوزادی طبیعی ازقلب جنین های موش نژادNMRI 5/16 روزه و نوزاد 2 و 8 روزه نیز گرفته شد تا امکان بررسی مقایسه ای فراهم گردد.

نتایج

کاردیومیوسیتهای ابتدایی دستجات میوفیبریلی را به صورت پراکنده و نامنظم با میوفیبریلهای کم و بیش موازی نشان دادند و دارای صفحات بینابینی در حال تکامل بودند. به تدریج دستجات میوفیبریلی نظم بیشتری یافتند و به صورت سارکومرهای مشخص ظاهر شدند. خطوط تیره Z پررنگ تر، میوفیبریلها منظم تر و ارگانلهای داخل سلولی تمایز یافته تر شدند. در روز 14+7 باندهای A و I قابل تشخیص شدند. در روز 21+7 علاوه بر صفحات بینابینی، باندهای A، I، H، خط M، لوله های T و شبکه سارکوپلاسمی نیز در سلولها دیده شد. در کاردیومیوسیتهای جنینی ونوزاد دو روزه موشی باند H و خط M قابل تشخیص نبودند. اما در کاردیومیوسیتهای نوزاد هشت روزه باند H و خط M مشاهد شد.

نتیجه گیری

مطالعات ایمونوسیتوشیمی و فراساختمانی کاردیومیوسیتهای تمایز یافته نشان داد که بن یاخته های جنینی قادرند به کاردیومیوسیتهای با خواص عملکردی و فراساختاری عضلات قلبی تمایز یابند، و هرچه طول دوره کشت بیشترمی شود، کاردیومیوسیتها تکوین یافته تر می شوند.

زبان:
فارسی
در صفحه:
31
لینک کوتاه:
magiran.com/p358118 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!