تنوع ژنتیکی در جمعیت های Fusarium oxysporum f. sp. cumini عامل بوته میری زیره سبز در استان خراسان با استفاده از گروه های سازگار رویشی

چکیده:
پنجاه جدایه Fusarium oxysporum (FO) از بافت های آوندی ریشه و طوقه گیاهان زیره سبز آلوده به بیماری بوته میری جمع آوری شده از مناطق عمده زیره کاری خراسان جداسازی گردید. آزمون های بیماری زایی نشان داد که از این تعداد 48 جدایه در زیره سبز بیماری زا بودند و به عنوان Fusarium oxysporum f.sp.cumini (Foc)مشخص شدند. از جدایه های F. oxysporum روی سه محیط کشت عصاره سیب زمینی دستروز آگار، حداقل و زاپک حاوی 1.8%، 2.5% و 3% کلرات پتاسیم، 483 موتانت نیت به دست آمد. براساس نحوه رشد موتانت های نیت روی محیط کشت پایه حاوی یکی از چهار منبع ازت (نیترات سدیم، نیتریت سدیم، هیپوزانتین و تارتارات آمونیوم) کلاس فنوتیپی موتانت ها تعیین گردید. براین اساس 74.5% موتانت ها در کلاس فنوتیپی nitl، 12% درکلاس فنوتیپی nit3 و 11.5% در کلاس فنوتیپی nitM قرار گرفتند. از موتانت های نیت برای سازگاری رویشی در بین جدایه ها استفاده به عمل آمد. در بین جدایه های (Fo)، شش گروه سازگار رویشی مشخص شد که دو گروه آنها مربوط به جدایه ای غیربیماری زا و چهار گروه بقیه مربوط به جدایه های (Foc) بودند. بزرگترین گروه شناخته شده در این بررسی 44 عضو داشت که همگی از شهرستان فردوس جمع آوری شده بودند. سه گروه باقیمانده نیز هر کدام تک عضوی بوده که یکی از آنها به فردوس، یکی به خواف و دیگری به بشرویه تعلق داشتند. دراین بررسی یک جدایه نیز به عنوان خود ناسازگار رویشی مشخص گردید. علی رغم تعداد اندک جدایه های غیربیماری زای مورد استفاده در این بررسی به نظر می رسد که بین بیماری زایی و سازگاری رویشی رابطه ای وجود داشته باشد. همچنین بین گروه های سازگار رویشی و مناطق جغرافیایی محل جمع آوری جدایه ها نیز رابطه مثبتی مشاهده شد بطوری که جدایه های یک منطقه به یک VCG تعلق داشتند.
زبان:
فارسی
در صفحه:
437
لینک کوتاه:
magiran.com/p360530 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!