بررسی عوارض پوستی پس از پیوند کلیه در دانشگاه علوم پزشکی شیراز

چکیده:
بیماران دریافت کننده کلیه پیوندی به علت استفاده طولانی مدت از داروهای تضعیف کننده سیستم ایمنی، در معرض ابتلا به بیماری های پوستی مختلف از جمله ضایعه های پیش سرطانی و بدخیم و ضایعه های مربوط به عوارض دارویی هستند. این مطالعه با هدف تعیین فراوانی ضایعه های پوستی در بیماران دریافت کننده کلیه پیوندی در دانشگاه علوم پزشکی شیراز در سال های 1382 و 1383 صورت پذیرفت.
روش اجرا: مطالعه به روش توصیفی صورت گرفت و طی آن بیمارانی بررسی شدند که در مرکز پیوند بیمارستان نمازی شیراز کلیه ی پیوندی دریافت و برای ورود به تحقیق اعلام آمادگی کرده بودند. بعد از ثبت مشخصات فردی، بیماران توسط متخصص پوست در بیمارستان شهید فقیهی مورد معاینه و بررسی کامل قرار گرفتند.
یافته ها
از مرداد 1382 تا مهر 1383 دویست بیمار (130 مرد و 70 زن) با میانگین سنی 39 سال، مورد بررسی قرار گرفتند. هیپرتریکوز، شایع ترین عارضه پوستی وابسته به مصرف داروهای تضعیف کننده ایمنی (در 191 نفر) و زگیل، شایع ترین عفونت پوستی (در 101 نفر) بود. در 8 بیمار نیز سرطان غیر ملانومی پوستی تشخیص داده شد.
نتیجه گیری
آگاهی بیماران دریافت کننده کلیه ی پیوندی و کادر درمانی مربوط از عوارض پوستی متعاقب پیوند و مراجعه به موقع بیماران به متخصصان پوست به منظور درمان می تواند باعث بهبود کیفیت زندگی و افزایش طول عمر آنان شود.
زبان:
فارسی
در صفحه:
276
لینک کوتاه:
magiran.com/p362586 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!