مهارت ها و عادات مطالعه دانشجویان پزشکی زنجان

پیام:
چکیده:
مقدمه
دانشجویان پزشکی در طول تحصیل با حجم بسیار متنوعی از مطالب درسی روبرو هستند که مطالعه آنها نیازمند صرف زمان و داشتن برنامه درسی منظم می باشد. هدف این پژوهش، تعیین وضعیت عادات و مهارت های مطالعه ای دانشجویان پزشکی زنجان بود.
روش ها
در این مطالعه توصیفی- مقطعی، کلیه دانشجویان رشته پزشکی زنجان (220 نفر) در تمامی مقاطع در سال 1383 انتخاب شدند. پرسشنامه ای پایا و روا شامل مشخصات دموگرافیک و 24 سوال با مقیاس لیکرت 5 نقطه ای از کاملا موافقم تا کاملا مخالفم، به صورت جمع ایفا توزیع گردید. نمره کمتر نشان دهنده مهارت و عادت مطالعه مناسب تر بود. تجزیه و تحلیل داده ها با نرم افزار SPSS به صورت محاسبه میانه و آزمون های من- ویتنی و کروسکال والیس انجام شد.
نتایج
میانه نمرات کسب شده برای هر یک از مهارت ها و عادات مطالعه در زمینه مدیریت زمان 75/2، تمرکز حین مطالعه 25/2، سرعت مطالعه 2، یادداشت برداری مطالعه 75/1، عادات مطالعه 75/1 و درک مطلب 5/1 از حداکثر 4 بود. دانشجویان پسر در تمرکز حین مطالعه، مدیریت زمان و درک مطلب بطور معنی داری وضعیت بهتری نسبت به دانشجویان دختر داشتند. در مدیریت زمان دانشجویان مقطع کارورزی وضعیت بهتری نسبت به سایر مقاطع داشتند. میانه نمرات مهارت ها و عادات مطالعه در وضعیت های مختلف با محل سکونت اختلاف معنی دار نداشت.
نتیجه گیری
دانشجویان پزشکی در زمینه های عادات مطالعه، درک مطلب و یادداشت برداری وضعیت مناسب تری داشتند و در بعضی مهارت ها، وضعیت دانشجویان پسر بهتر بود. آموزش مهارت ها و عادات مطالعه به صورت واحد درسی و یا برگزاری کارگاه می تواند در یادگیری بهتر متون درسی دانشجویان کمک نماید.
زبان:
فارسی
صفحات:
101 تا 107
لینک کوتاه:
magiran.com/p365415 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!