بررسی میزان تداخل های دارویی مشاهده شده در نسخ بیمه ای پزشکان استان کردستان در سال 1379

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
هنگامی که دو یا چند دارو به طور همزمان به منظورهای مختلف مانند درمان، پیشگیری و تشخیص مصرف می شوند و ممکن است بر روی همدیگر اثر مساعد یا نامساعد بگذارند، گاهی تعدادی از تداخل اثر داروها امکان دارد منجر به بروز واکنش های نامطلوب، زیان آور و تهدید کننده حیات گردد. این پژوهش به منظور بررسی تداخل های دارویی در نسخ پزشکان شاغل در استان کردستان در سال 1379 انجام شد.
روش بررسی
این مطالعه توصیفی بوده است و 1800 نسخه پزشکان از مجموع نسخی (12386) که دارای تداخل دارویی بودند به عنوان نمونه بصورت تصادفی مورد بررسی قرار گرفت ابزار گردآوری داده ها چک لیست بود که با بررسی اطلاعات مورد نظر در آنها ثبت گردید. داده ها پس از جمع آوری با نرم افزار آماری SPSS win مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافته ها
این تحقیق نشان داد که 8.5% کل نسخ تجویز شده (145000) توسط پزشکان در استان کردستان دارای تداخل دارویی می باشند. نسخ پزشکان شاغل در شهرستان سنندج با 9.34% بیشترین تداخل دارویی و نسخ پزشکان شاغل در دیواندره با 7.1% کمترین تداخل دارویی را داشتند و 89.4% تداخل دارویی ها در نسخ پزشکان مرد و 10.6% آن در نسخ پزشکان زن مشاهده گردید. از مجموع تداخل های دارویی مشاهده شده به ترتیب 15.6% مربوط به تداخل شدید، 32.6% مربوط به تداخل متوسط و 41.8% مربوط به تداخل دارویی خفیف بود. نتایج این تحقیق نشان داد نسخ دارای تداخل آتنولول (Atenolol) باNSAID ها با 11.9% دارای بیشترین تداخل دارویی از نوع متوسط و تداخل پنی سیلین با تتراسیکلین و داکسی سیلکلین با 5/5% دارای بیشترین تداخل شدید و آسپیرین با دیفن هیدرامین و اکسپکتورانت با 4% دارای بیشترین تداخل از نوع خفیف بودند.
نتیجه گیری
برای کاهش تداخل های دارویی در نسخ پزشکان بنظر می رسد با اجرای برنامه های آموزشی بصورت خودآموزی، کارگاه، کنفرانس برای پزشکان، بررسی نسخ آنان و اعلام نتیجه بررسی به آنان بخصوص تداخل های مشاهده شده می تواند از تجویز داروهایی که با هم تداخل اثر دارند، جلوگیری نماید در ضمن می توان با راه اندازی واحدهای اطلاع رسانی دارویی و بررسی نسخ در سطح دانشکده پزشکی و برنامه ریزی آموزشی در زمینه نحوه تجویز و مصرف منطقی دارو برای آموزش دانشجویان پزشکی قبل از شروع دوره اینترنی اهمیت بروز تداخل های داوریی در نسخ را به آنان هشدار داد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
78
لینک کوتاه:
magiran.com/p365600 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!