علل هیدرونفروز در نوزادان

چکیده:
سابقه و هدف
هیدرونفروز به اتساع غیر طبیعی سیستم پیلوکالیس گفته می شود. به دلیل اختلاف نظر در رابطه با علت و پیگیری آن در نوزادان، این مطالعه به منظور بررسی هیدرونفروز در نوزادانی که تشخیص قبل و یا پس از تولد دارند، انجام شده است.
مواد و روش ها
کلیه نوزادانی که دارای تشخیص قبل و یا پس از تولد (تا سن یک ماهگی) هیدرونفروز در سونوگرافی داشته و در طی سال های 1375 تا 1383 به درمانگاه یا بخش نفرولوژی بیمارستان کودکان امیرکلا وابسته به دانشگاه علوم پزشکی بابل مراجعه کرده اند مورد بررسی قرار گرفتند. در این نوزادان بر اساس نیاز (Intravenous pyelography) IVP, (Voiding cystourethrography) و یا (Pentaacetic acid Diethylene Triamine) DTPA انجام شد، اطلاعات حاصله بر اساس علت بیماری مورد ارزیابی قرار گرفتند.
یافته ها
از 42 نوزاد مورد مطالعه 38 (90%) پسر و 4 (10%) دختر بودند. 24 بیمار مبتلا به تنگی محل اتصال حالب به لگنچه (57%) و 17 نوزاد (40%) دارای ریفلاکس و زیکویورترال بودند. 26 (62%) بیمار تشخیص قبل از تولد داشتند. شایعترین علت مراجعه، تشخیص قبل از تولد و سپس عفونت ادراری به ترتیب در 57% و 24% کودکان بود. از 54 واحد کلیه در 42 نوزادی که هیدرونفروز داشتند، به ترتیب در 30 (55.5%)، 23 (42.5%) و 1 واحد ریفلاکس وزیکویورترال، تنگی محل اتصال حالب به لگنچه و تنگی محل اتصال حالب به مثانه وجود داشت.
نتیجه گیری
شایعترین علت هیدرونفروز در نوزادان تنگی محل اتصال حالب به لگنچه بود و توجه بیشتری به خصوص در نوزادان پسر به دلیل شیوع بالاتر ابتلا در این جنس لازم است و همچنین باید توجه بیشتری به تشخیص قبل از تولد در بررسی سونوگرافی انجام پذیرد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
50
لینک کوتاه:
magiran.com/p371663 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!