دیدگاه زنان نابارور در مورد اهداء گامت: یک مطالعه موردی در تهران

چکیده:
زمینه و هدف
به طور متوسط حدود 15-10% از زوجین در ایران مبتلا به مشکل ناباروری می باشند. در دو دهه اخیر موفقیت های قابل توجهی در زمینه فن آوری های نوین کمک باروری حاصل شده است و زوجین نابارور نیز با محدودیت قانونی برای استفاده از این فن آوری ها روبرو نمی باشد. با این حال، همه زوجین نابارور از روش های جدید استفاده نمی کنند و تصمیم گیری در مورد آن متاثر از درک آنها و نیز انتظارات و نگرش جامعه نسبت به استفاده از این فن آوری ها است. از اینرو، ارایه شناخت عمیق تری از درک و نگرش زوجین نابارور می تواند جنبه های اجتماعی فرهنگی تصمیم گیری زوجین نابارور در استفاده از این فن آوری های مدرن را روشن سازد.
روش بررسی
هدف از مطالعه حاضر بررسی دیدگاه زنان نابارور در تهران پیرامون اهدای تخمک و جنین در درمان ناباروری بود. داده های مورد نیاز برای مطالعه حاضر با استفاده از روش های کیفی و بکارگیری مصاحبه عمیق با 30 زن نابارور در تهران جمع آوری گردید. نیمی از پاسخگویان را زنانی تشکیل دادند که به مرکز درمانی ابن سینا مراجعه نموده بودند و نیمی دیگر نیز به صورت تصادفی از پنج مرکز بهداشت تابعه دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تهران انتخاب شدند. داده های مورد مطالعه طی مدت سه ماه در تابستان 1384 جمع آوری گردیدند.
نتایج
نتایج این مطالعه بیانگر تفاوت دیدگاه زنان مراجعه کننده به مرکز درمانی ابن سینا با سایر پاسخگویان در مراکز بهداشتی منطقه شهید بهشتی بود. تمام پاسخگویان در مرکز درمانی ابن سینا با اهدای تخمک آشنایی داشتند و آن را یک اقدام پزشکی و روش درمانی مانند سایر روش ها می دانستند. همچنین اعتقادات مذهبی آنها بر انتخاب و پذیرش این شیوه درمان تاثیری نداشت؛ در حالیکه سایر پاسخگویان در زمینه اهدای تخمک و جنین و نظر علمای مذهبی در این مورد اطلاعات ناچیزی داشته، اکثر آنها آنرا حرام و یا خلاف شرع می دانستند. در مجموع، تمامی زنان نابارور از افشا شدن روش درمانی آنها و اینکه دیگران فرزند آنها را به عنوان فرزند بیولوژیکی نپذیرند، ترس و نگرانی داشتند.
نتیجه گیری
ارایه اطلاعات صحیح در زمینه روش های درمانی، قوانین و احکام شرعی مرتبط با آن، ضمن افزایش آگاهی های عمومی، بر تغییر نگرش های کلیشه ای افراد در مورد ناباروری و تصمیم گیری زوجین نابارور به استفاده از اهدای گامت و جنین در درمان ناباروری، موثر است.
زبان:
فارسی
در صفحه:
139
لینک کوتاه:
magiran.com/p372325 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!