پلی مورفیسم های ژن گلوتاتیون - S- ترانسفراز M1, T1, P1 در بیماران مبتلا به هپاتیت اتوایمیون

پیام:
چکیده:
سابقه و هدف
هپاتیت اتوایمیون یک اختلال کبدی مزمن و التهابی با اتیولوژی ناشناخته است. جستجوی پلی مورفیسم های ژنتیکی نشان داده است که پلی مورفیسم های ژن گلوتاتیون- S- ترانسفراز، آنزیم هایی که کارسینوژن ها، داروها و ترکیبات خارجی را متابولیزه می کنند، ممکن است در استعداد ابتلا به بیماری اتوایمیون کبدی و شدت آن نقش داشته باشند. ما در این مطالعه پلی مورفیسم های T1, M1 و P1 ژن گلوتاتیون S ترانسفراز (GST) را در بیماران مبتلا به هپاتیت اتوایمیون مورد بررسی قرار دادیم.
روش بررسی
تحقیق به روش مورد- شاهدی، بر روی 64 بیمار مبتلا به هپاتیت اتوایمیون تیپ I و 100 فرد سالم به عنوان کنترل انجام شد. پلی مورفیسم های T1 و M1 از طریق واکنش زنجیره پلی مراز مولتی پلکس (Mutiplex- PCR) و پلی مورفیسم P1 بوسیله واکنش زنجیره پلی مراز و هضم آنزیمی (PCR- RFLP) مورد آنالیز قرار گرفتند.
یافته ها
جهش های ژنی GSTM1 و GSTT1 به ترتیب در 35 (51.6%) و 15 (23.4%) بیمار مبتلا به هپاتیت اتوایمیون تیپ I و همچنین 56(56%) و 22 (22%) نمونه کنترل دیده شد. مقایسه بیماران و افراد کنترل در ارتباط با ژنوتیپ های GSTM1 و GSTT1 هیچ تفاوت معنی داری را بین آنها نشان نداد. در مورد ژنوتیپ های GSTP1 در گروه بیماران 25 نفر (39.1%) هتروزیگوت، 7 نفر (10.9%) هموزیگوت و در گروه کنترل 14 نفر (14%) هموزیگوت و 38 نفر (38%) هتروزیگوت بودند به طوری که تفاوت معنی داری از نظر فراوانی پلی مورفیسم GSTP1 بین بیماران و افراد کنترل به دست نیامد.
نتیجه گیری
با توجه به عدم تفاوت قابل ملاحظه در فراوانی این پلی مورفیسم ها در بیماران و افراد سالم، ارتباطی بین موتاسیون های ژن گلوتاتیون- S- ترانسفراز و هپاتیت اتو ایمیون تیپ I وجود ندارد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
161
لینک کوتاه:
magiran.com/p373040 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!