دادرسی منصفانه و حقوق دفاعی (متهم) در موضوع های کیفری

نویسنده:
پیام:
چکیده:
هدف از نگارش این مقاله، ارائه تصویر جامع و روشنی از چارچوب حقوق بشر بین المللی در ارتباط با حق بهره مندی از دادرسی منصفانه است. همچنین، این مقاله بر حق دفاع و حقوق دفاعی [متهم] در مجموعه قوانین راجع به حقوق بشر بین المللی توجه و تمرکز دارد.
منابع قانونی مورد رجوع در این مقاله، اسناد مهم قانونی و بین المللی مربوط به حق بهره مندی از دادرسی منصفانه اند. به منظور درک مثالها و تبیین دقیقتر بحث نیز، به رویه قضایی شکل گرفته از سوی برخی هیاتهای بین المللی عهده دار بررسی شکایات مطروحه از سوی اشخاص، یعنی عمدتا کمیته حقوق بشر سازمان ملل متحد در مقام اعمال میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی از سال 1966 و دادگاه اروپایی حقوق بشر که مرتبط ترین نظام حقوق بشر بین المللی برای بیش از چهل کشور اروپایی است، مراجعه شده است.
برخی از موازین بین المللی که در این مقاله به آنها رجوع شده است، عملا و به طور قانونی، برای کشورهای طرف این موازین، لازم الاجرا می باشند؛ از جمله، میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی این گونه است. دیگر استانداردها و موازین، به مقوله حقوق تلطیفی ارتباط می یابند؛ برای نمونه، اصول اساسی راجع به نقش وکلا، مصوب مجمع عمومی سازمان ملل متحد که از نظر قانونی چندان الزام آور نمی باشند، اما در شکل گیری چارچوب قانونی گسترده تر دخیلند1.. این چارچوبی است که در این مقاله، با هدف درک ارتباط تضمیناتی که در این مجال و در خصوص رسیدگی های کیفری وضع گردیده اند، ارائه می شود. ضروری است به این حقیقت اشاره شود که حق بهره مندی از دادرسی منصفانه، هم واجد مفاهیم ضمنی و کلی است و هم دارای مفاهیم بسیار واقعی و جزئی؛ نسبت به مجموع مفاهیم، حق بهره مندی از دادرسی منصفانه بر سایر حقوق بشر تفوق دارد و این گونه می تواند مورد حمایت واقع شود که همه حقوق بشر، شامل حقوق دادرسی به عنوان بخش ذاتی حمایت مؤثر خویش اند. این مفاهیم بسیار واقعی و جزئی در بین دیگر مفاهیم، ترتیبات فنی تر دادرسی در مقابل دادگاه های داخلی لحاظ می نمایند.
این مقاله، با برخی ملاحظات مقدماتی راجع به حق بهره مندی از دادرسی منصفانه (مبحث نخست) آغاز می شود؛ آنگاه حق دفاع (مبحث دوم) و حقوق دفاعی [متهم] را در نظر می گیرد (مبحث سوم).
بر این مطلب تاکید خواهد شد که این مقاله فقط به دادرسی ها یا رسیدگی های کیفری می پردازد. در واقع، مقررات مربوط به میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی، بر اتهامات و دادرسی های کیفری متمرکز است؛ در گستره اروپایی، ماده 6 کنوانسیون اروپایی حقوق بشر، نخست با دادرسی های مربوط به تعیین «حقوق مدنی و تعهدات» ارتباط می یابد. به هر حال، بیشتر این قواعد و مقررات، از جمله ماده 14 میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی، ناظر بر اتهامات و دعاوی کیفری است.
زبان:
انگلیسی
در صفحه:
175
لینک کوتاه:
magiran.com/p375216 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!