تاثیر پاک کردن دهانه رحم با پنبه بر کیفیت نتایج پاپ اسمیر

پیام:
چکیده:
مقدمه
سرطان دهانه رحم به دلیل داشتن مرحله پیش تهاجمی، در دسترس بودن برنامه های بیماریابی سیتولوژی دهانه رحم و موثر بودن درمان ضایعات پیش تهاجمی به عنوان سرطانی قابل پیشگیری شناخته شده است. با توجه به رشد تدریجی ضایعات سرطانی دهانه رحم استفاده از شیوه غربالگری پاپ اسمیر نقش ارزنده ای در تشخیص و کاستن موارد سرطان مهاجم رحم و مرگ و میر در زنان دارد.
هدف
مقایسه کیفیت پاپ اسمیرتهیه شده با سیتوبراش قبل و بعد از پاک کردن دهانه رحم با پنبه استریل.
مواد و روش ها
این مطالعه مداخله ای از نوع کارآزمایی بالینی قبل و بعد و روش نمونه گیری به صورت غیر احتمالی متوالی است. شرایط ورود به مطالعه باردار نبودن، نداشتن خون ریزی و عفونت واژینال، انجام نشدن آمیزش جنسی و استفاده نکردن از دوش یا کرم واژینال در 48 ساعت گذشته بوده است. پس از کسب رضایت آگاهانه، 2 نمونه سیتولوژی پاپ اسمیر بر روی 2 لام مجزا با سیتوبراش نوع Cervex-Brush، قبل و بعد از پاک کردن دهانه رحم از ترشحات پوشاننده توسط دستیار رشته تخصصی زنان تهیه شد. پاپ اسمیرها پس از تثبیت به صورت هم زمان و در همان روز پس از کد گذاری به آزمایشگاه مورد نظر فرستاده شدند. فرم حاوی اطلاعات و مشخصات بیمار توسط دستیار تکمیل می شد. تجزیه و تحلیل نهایی با آزمون های آماری x2 و x2 Mantel hanszell انجام شد.
نتایج
152 نفر معیارهای ورود به مطالعه را داشتند. میانگین سنی39.6±11.2 سال(محدوده سنی17- 65 سال) بود. موارد مناسب به ترتیب قبل و بعد از مداخله 39 (25.7%) در برابر 101 مورد (66.4%) (P<0.001) و موارد نامناسب قبل از مداخله 22 مورد (14.5%) و پس از آن 10 مورد (6.6%)گزارش شد(P=0.025). قبل از مداخله 15 مورد (9.9%) سلول کافی نداشتند که بعد از مداخله به 4 مورد (6/2%) کاهش یافت(P=0.009). قبل از پاک کردن دهانه رحم 146 مورد (96.1%) و بعد از آن 150 مورد (7/98%) حاوی سلول های اندوسرویکس بود (P>0.05). قبل از مداخله 1 مورد (0.7%) غیر طبیعی بودن اپی تلیال به صورت ASCUS و بعد از آن 7 مورد (4.6%) (شامل 5 مورد ASCUS – یک مورد AGUS و یک مورد CIN-I دیده شد)(P=0.032).
نتیجه گیری
انجام پاپ اسمیر بعد از پاک کردن دهانه رحم با پنبه استریل به دلیل بهبود و ارتقای کیفیت نمونه، توصیه می شود. با توجه به نتایج مشابه مطالعات استاندارد در سایر نقاط جهان، پیشنهاد می شود برای افزایش دقت نتایج از این روش استفاده شود.
زبان:
فارسی
در صفحه:
41
لینک کوتاه:
magiran.com/p383344 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!