اثرات آموزش گروهی فعال در افزایش متوسط زمان نظارت دارویی (Dispensing Time) در داروخانه های شهر گرگان

چکیده:
مقدمه
یکی از اهداف اصلی گسترش تجویز منطقی دارو در کشورهای مختلف اندازه گیری زمان نظارت دارویی Dispensing Time)) در داروخانه ها و تلاش برای افزایش آن است که مداخله های موثر و متعددی در این راستا برای اصلاح شاخص های تجویز منطقی داروها طراحی شده اند.
هدف
اثر آموزش گروهی فعال و چهره به چهره داروسازان شهر گرگان بر افزایش متوسط زمان نظارت دارویی و برخی عوامل مرتبط با آن.
مواد و روش ها
در این مطالعه مداخله ای و شبه تجربی، جامعه مورد نظر، کلیه دارو سازان داروخانه های فعال شهر گرگان و بیماران دریافت کننده دارو در نظر گرفته شدند. مطالعه در 2 مرحله و با فاصله زمانی 2 ماهه انجام شد، در مرحله اول، زمان انتظار بیماران و زمان نظارت دارو درهر داروخانه اندازه گیری شد، سپس با مراجعه به بیماران، پارامترهای مربوط به آن نسخه (تعداد اقلام دارویی، مناسب بودن برچسب دارو، میزان رضایت بیمار و...) مشخص شد. سپس مداخله فعال به صورت برگزاری جلسه های مصاحبه حضوری، توزیع جزوه آموزشی و آموزش داروسازان انجام شد. پس از 2 ماه با مراجعه به داروخانه های مذکور و اندازه گیری مجدد معیارهای مورد نظر اطلاعات به دست آمده وارد نرم افزارSPSS-11.5 شد و در دو مرحله قبل و بعد از آموزش با آزمون tزوج مورد مقایسه و تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفت. در هر مرحله 750 نسخه (و مراجعه کننده) و در مجموع 1500 مورد بررسی شد.
نتایج
زمان نظارت دارو در مرحله اول به طور متوسط19.43±5.83 ثانیه و متوسط زمان انتظار مراجعه کنندگان 4.91±1.2 دقیقه بوده که پس از آموزش، این مقادیر به طور معنی دار افزایش یافت (P<0.05). پس از آموزش فعال، افزایش معنی داری در میزان رضایتمندی مراجعه کنندگان و افزایش اطلاعات دارویی آنها نسبت به عوارض جانبی و احتیاطات مصرف داروها دیده شد (P<0.05) ولی کیفیت برچسب های دارویی قبل و بعد از آموزش اختلاف معنی داری نداشت.
نتیجه گیری
آموزش فعال و مشارکت مستقیم داروساز در فرآیند آموزشی می تواند موجب بهبود شاخص های تجویز منطقی داروها و گسترش اطلاعات دارویی به خصوص زمان نظارت داروساز شود.
زبان:
فارسی
در صفحه:
73
لینک کوتاه:
magiran.com/p383349 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!