مقایسه باکتریولوژی سینوس ها با نازوفارنکس در بیماران مبتلا به سینوزیت مزمن

پیام:
چکیده:
مقدمه
سینوزیت مزمن درصد قابل توجهی از جامعه را مبتلا می کند و ناراحتی طولانی مدت را برای افراد به دنبال دارد. مصرف آنتی بیوتیک های با طیف وسیع می تواند باعث تغییر در ترکیب و فراوانی پاتوژن ها گردد. از طرفی با توجه به این که وجود ترشحات پشت حلق با منشا سینوزیت مزمن جز علایم شایع است. در این مطالعه برآنیم که علاوه بر تعیین باکتریولوژی سینوس های مبتلا پس از درمان طولانی مدت آنتی بیوتیکی، ارتباط نتایج کشت در سینوس های پاتولوژیک را با نتیجه کشت ترشحات نازوفارنکس مقایسه کنیم.
روش کار
این مطالعه به صورت آینده نگر انجام شده است. 50 مورد بیمار شامل 21 زن و 29 مرد مورد بررسی قرار گرفتند. این بیماران افرادی بودند که علیرغم درمان آنتی بیوتیکی طولانی مدت و وسیع الطیف، پس از سه ماه از درمان، علایم پایدار داشتند. بنابراین به عنوان خط بعدی درمان، بیماران تحت جراحی آندوسکپی سینوس قرار گرفتند و در طی عمل از کانون های ابتلا و نازوفارنکس با سواب نمونه برداری شده، کشت هوازی و بی هوازی برایشان انجام شد و نتایج با هم مقایسه گردید.
نتایج
استاف کوآگولاز منفی (36%)، آنتروباکترآئروژنز (36%)، استاف اورئوس (20%) شایع ترین باکتری های جدا شده از سینوس بودند. کشت سینوس در دو مورد (4%) استریل بود و در 96 درصد بقیه کشت مثبت حاصل شد. در مقایسه آماری شایعترین باکتری های کشت شده از سینوس که 88 درصد موارد را تشکیل می دادند، ارتباط معنی داری بین نتایج کشت سینوس و نازوفارنکس وجود داشت.
نتیجه گیری
با مقایسه نتایج کشت سینوس و کشت نازوفارنکس به این نتیجه رسیدیم که می توان از نازوفارنکس به عنوان شاخصی از سینوس جهت تعیین باکتریولوژی استفاده نمود.
زبان:
فارسی
صفحات:
127 تا 133
لینک کوتاه:
magiran.com/p388714 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!