مقایسه عفونت و احتباس ادراری با و بدون سوندگذاری مثانه پس از عمل کلپورافی قدامی (81-1380)

چکیده:
مقدمه
کلپورافی قدامی از اعمال جراحی شایع در حیطه جراحی های زنان است که عوارض آن بصورت عفونت ادراری و دفع غیر طبیعی ادرار پس از عمل از جمله احتباس ادرار دیده می شود و به همین دلیل گذاشتن طولانی مدت سوند مثانه پس از این عمل توصیه نمی شود. از طرفی گذاشتن سوند باعث تخریب گردن مثانه و علایم تحریکی می شود. این پژوهش با هدف مقایسه عفونت و احتباس ادراری با و بدون سوندگذاری مثانه پس از عمل کلپورافی قدامی انجام گرفت.
روش کار
این مطالعه کارآزمایی بالینی در سال 81-1380 در بخش جراحی زنان بیمارستان قائم (عج) مشهد انجام شده است. 40 بیمار که برای عمل جراحی کلپورافی قدامی بستری شده بودند و بطور تصادفی به دو گروه الف (تجربی) و ب (شاهد) تقسیم شدند و مورد مطالعه قرار گرفتند.
در گروه تجربی سوند داخل مثانه گذاشته نشد و بیمار از نظر احتباس ادرار تا 6 ساعت بعد از عمل کنترل گردید. در گروه شاهد سوند داخل مثانه بعد از عمل جراحی در اتاق عمل گذاشته شد و 3 روز بعد خارج گردید، از کلیه بیماران قبل و بعد از عمل آزمایش ادرار بعمل آمد. مشخصات فردی، نتایج آزمایشگاهی و عمل جراحی در پرسشنامه ای جمع آوری گردید. اطلاعات جمع آوری شده با استفاده از آمار توصیفی و جداول توزیع فراوانی و آزمون کای اسکوئر پردازش شد.
نتایج
اختلاف آماری معنی داری بین احتباس ادراری بدنبال عمل در گروه سوندگذاری 3 روزه و عدم کاربرد سوند وجود ندارد. همچنین در دو گروه شاهد و تجربی پس از عمل درصد عفونت ادراری در گروه سوندگذاری 3 روزه، 45 درصد و در گروه عدم بکار بردن سوند 20 درصد نشان داده است که 25 درصد کاهش عفونت را بدنبال داشت که این مقدار قابل توجه است. همین طور مدت بستری بیماران در گروه شاهد بیشتر از گروه تجربی بوده است.
نتیجه گیری
عدم سوندگذاری پس از عمل کلپورافی سبب افزایش میزان احتباس ادراری نمی شود و در عوض سبب کاهش مدت بستری و عفونت ادراری در بیماران می گردد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
1
لینک کوتاه:
magiran.com/p388723 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!