ارزش تشخیصی عامل رشد شبه انسولین - 1 و پروتئین متصل شونده به عامل رشد شبه انسولین - 3 در ارزیابی کودکان کوتاه قد مشکوک به کمبود هورمون رشد

چکیده:
مقدمه
این پژوهش با هدف بررسی ارزش تشخیصی عامل رشد شبه انسولین-1 (IGF-1) و پروتئین متصل شونده به عامل رشد شبه انسولین -3 (IGFBP-3) در ارزیابی کودکان و نوجوانان کوتاه قد مشکوک به کمبود هورمون رشد انجام گردید.
روش کار
در این پژوهش، کودکان و نوجوانان کوتاه قد مراجعه کننده به بیمارستان نمازی شیراز در سال 1382 بررسی شدند. شرط ورود به پژوهش، اثبات کوتاهی قد بر پایه منحنی قد- سن (SDS<-2 قد)، بلوغ جنسی و قد پیش بینی شده بر پایه قد پدر و مادر و نداشتن بیماری مزمن زمینه ای یا ژنتیکی بود. شرط خروج از پژوهش، وجود علایم بالینی یا آزمایشگاهی کم کاری تیرویید، ریکتز و اختلالات کبدی بود. برای همه بیماران یکبار آزمون تحریکی هورمون رشد با پروپرانولول و لوودوپا انجام و سطوح سرمیIGF-1 وIGFBP-3 نیز اندازه گیری شد. موارد مشکوک به کمبود هورمون رشد به صورت حداکثر هورمون رشد زیر10 میکروگرم در لیتر و سطوح پایین IGF-1 و-3 IGFBP به صورت مقادیر کمتر از SD 2- در نظر گرفته شد.
یافته ها
هشتاد و یک کودک کوتاه قد (42 دختر و 39 پسر) با میانگین سنی 56/3±6/10سال پژوهش را کامل کردند. در 17 بیمار سطوح سرمی هورمون رشد پایین بود (مشکوک به کمبود هورمون رشد) و در 18 بیمار نیز سطح سرمی IGF-1 پایین بود. در شش بیمار، به طور همزمان هورمون رشد و IGF-1 پایین بودند که در دو نفر از اینها IGFBP-3 نیز پایین بود. میان مقادیر هورمون رشد با IGF-1 و IGFBP-3 همبستگی معنا دار وجود نداشت. حساسیت و ویژگی این آزمون ها در شناسایی موارد مشکوک به کمبود هورمون رشد به ترتیب 35 و 81 درصد، برای IGF-1 و 12 و 94 درصد و برای IGFBP-3 بود.
نتیجه
میان زمون هایIGF-1 و IGFBP-3 با آزمون تحریک هورمون رشد همبستگی وجود ندارد و حساسیت این آزمون ها در یافتن موارد مشکوک به کمبود هورمون رشد نیز پایین است.
زبان:
فارسی
در صفحه:
67
لینک کوتاه:
magiran.com/p393158 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!