بررسی ساختار سازمانی گمرکات استان مازندران و تبیین الگوی مناسب

چکیده:
مستند به مرور پیشینه ی موضوعی مربوط به تحقیق حاضر، مشخص شده است که ساختار سازمان مهم ترین نقش را در کارکرد اثربخش سازمان های امروزی، از کارگاه های تعمیراتی کوچک گرفتهتا دولت های ملی جوامع مختلف ایفا می کند. بر این اساس با توجه به اهمیت و نقش ساختار بر کارکرد اثربخش سازمان ها، تعیین این که ساختار مناسب یک سازمان چیست؟ امری ضروری می نماید.
در مقاله ی حاضر، با توجه به مرور پیشینه ی موضوعی مربوط به ساختار و نیز استفاده از مطالعات میدانی انجام شده، ساختار سازمانی موجود گمرکات استان مازندران با توجه به جامعه ی آماری 98 موردی کارکنان ادارات مذکور، تعداد 45 مورد به عنوان نمونه در نظر گرفته شده، سپس با جمع آوری داده ها و اطلاعات لازم با استفاده از ابزارهای مراجعه به اسناد و مدارک، مصاحبه و به خصوص پرسشنامه در قالب روش تحقیق کتابخانه ای و میدانی و استفاده از نرم افزار آماری SPSS، به بررسی سه متغیر ساختاری: ماهیت مشاغل، سبک رهبری و فرهنگ سازمانی در وضع موجود اقدام شده، آنگاه به تبیین و ارائه ی الگوی مناسب ساختار سازمانی گمرکات استان مازندران پرداخته شده است. نتیجه ی تحقیق نشان داده است که سازمان های مورد مطالعه دارای پیچیدگی کم، رسمیت زیاد و نیز تمرکز زیاد می باشند. به عبارت دیگر نتیجه گیری شده است که ساختار سازمانی موجود گمرکات استان مازندران متمایل به ساختار مکانیکی است. تجزیه و تحلیل داده ها و اطلاعات جمع آوری شدههم چنین نشان داده است که مشاغل موجود، مشاغلی ساده و تکراری بوده و لذا با ساختار سازمانی مکانیکی سازگار می باشند، سبک رهبری موجود با ساختار ارگانیکی هماهنگ می باشد و بالاخره این که فرهنگ سازمانی موجود فرهنگی مردسالار، جمع گرا، ریسک ناپذیر و همراه با توزیع ناعادلانه ی قدرت بوده و بنابر این با ساختار مکانیکی هم خوانی دارد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
13
لینک کوتاه:
magiran.com/p394859 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!