طراحی و روش نمونه گیری مطالعه آگاهی، نگرش و عملکرد خانوارها و کارکنان بهداشتی در خصوص تغذیه و ریزمغذی ها در استانهای پایلوت برنامه غنی سازی آرد با آهن

پیام:
چکیده:
زمینه و اهداف
رشد و توسعه همه جانبه هر کشوری در سایه پرورش نسلی سالم و پویا محقق می گردد. بخش مهمی از این امر از طریق بهبود شرایط تغذیه ای جامعه امکان پذیر خواهد شد. هر چند بیشترین سهم درآمد خانوارها به تامین مواد غذایی اختصاص می یابد ولی متاسفانه مشکلات تغذیه ای همچنان در کشور قابل مشاهده است. این امر نشانگر آن است که برنامه غذایی بیشتر تابعی است از آموزش و آگاهی تغذیه تا رشد تولید و مصرف مواد غذایی.
این مطالعه به منظور ارزیابی وضعیت آگاهی، نگرش و عملکرد خانوارها و نیز کارکنان سطوح مختلف بهداشتی درباره مسایل تغذیه و ریزمغذی ا در سال 1383 در استان بوشهر، گلستان و سیستان و بلوچستان طراحی و اجرا شد تا نتایج آن بتواند دفتر بهبود تغذیه جامعه را در راستای طراحی و اجرای مداخلات موثر جهت ارتقای سلامت تغذیه ای خانوارها یاری نماید.
روش بررسی
جهت نمونه گیری در سطح خانوارها، از روش نمونه گیری خوشه اییک مرحله ای با خوشه های هم اندازه استفاده گردید. روش نمونه گیری در سطح کارکنان هر استان نمونه گیری تصادفی طبقه ای بود. تعداد نمونه در هر طبقه بر حسب چگالی جامعه آماری هر یک از رده های کارکنان محاسبه شد. در مجموع 2304 خانوار در قالب خوشه های 12 نفری و 360 نفر از کارکنان مورد بررسی قرار گرفتند.
داده های مورد نیاز از طریق پرسشنامه ای ساختار یافته و با انجام مصاحبه پرسشگران جمع آوری شد. در سطح کارکنان بهداشتی رده های پزشک و کارشناس، جمع آوری داده ها بر اساس پرسشنامه ای خود ایفا صورت پذیرفت.
زبان:
فارسی
در صفحه:
9
لینک کوتاه:
magiran.com/p409526 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!