تحلیل درستنمایی رگرسیون لجستیک با متغیر توضیحی ناکامل و متغیر کمکی و کاربرد آن در تحلیل عوامل مرتبط

پیام:
چکیده:
مقدمه و هدف
داده های گمشده در بسیاری از مطالعات آماری از جمله مدل های رگرسیونی وجود دارند و باعث کاهش دقت برآورد می شوند. تاکنون روش های گوناگونی برای مقابله با مشکل داده های گمشده ابداع شده که عموما بر داده های گمشده متغیر پاسخ متمرکز بوده است حال آنکه متغیرهای پیشگو نیز می توانند دستخوش تغییر و از دست رفتن اطلاعات شوند.
مواد و روش ها
در این تحقیق ضمن بررسی روش جانهی داده های گمشده با استفاده از الگوریتم EM و متغیر کمکی، نتایج حاصل از این روش را با روش تحلیل مورد کامل در یک مدل رگرسیون لجستیک پیرامون عوامل موثر بر انتخاب نوع زایمان مقایسه می کنیم.
یافته ها
داده های مورد استفاده در این مقاله از یک مطالعه توصیفی پیرامون عوامل مرتبط با انتخاب نوع زایمان در زنان مراجعه کننده به مراکز بهداشتی و درمانی شهر تهران بدست آمده است. حجم نمونه در این تحقیق 385 نفر بوده و از روش نمونه گیری چند مرحله ای انتخاب شدند و مشخصات فردی، سوابق مامایی، نوع نگرش و عوامل اجتماعی نمونه ها از طریق پرسشنامه ثبت شدند. برای مقایسه میزان کارایی دو روش، برآورد انحراف معیار پارامترها مورد استناد قرار گرفت.
بحث و نتیجه گیری
نتایج حاصل نشان می دهد روش تحلیل درستنمایی با الگوریتم EM در مقایسه با روش مورد کامل کارایی بهتری دارد. مشکل داده های گمشده در بسیاری از مطالعات آماری وجود دارد و موجب اریبی و کاهش کارایی می شوند. در این بررسی نشان داده ایم استفاده از الگوریتم EM برای جانهی گمشده ها در یک مدل رگرسیون لجستیک با متغیرهای توضیحی گسسته و سپس تحلیل مدل، از روش مورد کامل که مستلزم حذف گمشده ها به همراه قسمت هایی از اطلاعات است کاراتر است. از سوی دیگر اگر متغیر توضیحی ناکامل پیوسته باشد بدست آوردن مدل، روشی متفاوت می طلبد و یا می توان با تبدیل آن به متغیری گسسته از روش قبل استفاده کرد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
65
لینک کوتاه:
magiran.com/p409532 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!