بررسی عوامل مرتبط با نتیجه امتحان جامع پیش کارورزی شهریور و اسفند 1380 دانشکده پزشکی زاهدان

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
امتحان پیش کارورزی مهم ترین آزمون دانشجویان پزشکی بوده و می تواند توانایی های حرفه ای آنان را ارزیابی نماید. این مطالعه به منظور بررسی نتایج و برخی از فاکتورهای موثر بر نمره امتحان پیش کارورزی دانشجویان پزشکی زاهدان انجام شده است.
مواد و روش کار
این مطالعه توصیفی تحلیلی در سال 1381 بر روی 99 دانشجوی شرکت کننده امتحان های پیش کارورزی شهریور و اسفند 1380 پزشکی زاهدان اجرا شده است. برای بررسی، میانگین مقاطع مختلف دوره پزشکی، نمرات 13 درس مهم بالینی، نمرات امتحانات جامع و برخی متغیرهای دموگرافیک آنان از طریق اداره آموزش دانشکده پزشکی جمع آوری شد. جهت تجزیه و تحلیل از آزمون های t، آنالیز واریانس، همبستگی و رگرسیون خطی در نرم افزار SPSS استفاده شده است.
یافته ها
شرکت کنندگان و مردودین دوره شهریور 81 به ترتیب 35 و 9 نفر و این تعداد برای دوره اسفند 81 به ترتیب 64 و 10 نفر بوده اند. بین میانگین های پیش کارورزی دوره ها اختلاف موجود است (p=0.034). به طوری که میانگین در اسفند بیشتر می باشد. میانگین امتحان پیش کارورزی برای متغیرهای سهمیه و جنس در دوره شهریور و کل، برای متغیر تاهل در دوره اسفند و برای متغیر سن در هر دو دوره و کل اختلاف معنی دار دارند. میانگین دروس چشم و عفونی، نمرات امتحان جامع علوم پایه و پیش کارورزی و میانگین های مقاطع مختلف قبول شدگان و مردودین در هر دو دوره اختلاف معنی دار دارند. بزرگترین همبستگی بین نمره پیش کارورزی و سایر متغیرها در دوره شهریور مربوط به دروس چشم و عفونی و میانگین دوره بالینی و در دوره اسفند مربوط به میانگین های دوره های بالینی و فیزیوپاتولوژی و نمره امتحان جامع علوم پایه می باشد. در تحلیل نتایج با استفاده از رگرسیون خطی که در آن متغیر وابسته نمره پیش کارورزی به عنوان متغیر وابسته در نظر گرفته شد، متغیرهای معدل دوره بالینی و نمره امتحان جامع علوم پایه در مدل باقی می مانند.
نتیجه گیری
متغیرهای تاهل، جنس سن و سهمیه (از متغیرهای دموگرافیک) و میانگین های مقاطع و نمرات دروس چشم و عفونی از عوامل موثر در نمره پیش کارورزی هستند.
زبان:
فارسی
در صفحه:
19
لینک کوتاه:
magiran.com/p409698 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!