بررسی تاثیر فرآورده گیاهی پروستاتان به عنوان داروی کمکی در درمان هیپرپلازی خوش خیم پروستات

پیام:
چکیده:
مقدمه
هیپرپلازی خوش خیم پروستات (BPH)، شایع ترین تومور خوش خیم در مردان است. به علت عوارض جانبی داروهای شیمیایی، گیاه درمانی از سال 1990 درمانی رایج برای BPH شده است. پروستاتان یک فرآورده گیاهی است که به طور گسترده ای در ایران قابل دسترسی است. در این مطالعه اثر درمانی قطره پروستاتان به همراه پرازوسین در تخفیف علایم BPH ارزیابی شده است.
روش کار
در یک مطالعه کارآزمایی بالینی یک سوکور، 66 مرد بالای 50 سال با علایم انسدادی و تحریکی BPH که در بیمارستان ولیعصر (عج) اراک ویزیت گردیدند به طور تصادفی در دو گروه، تحت درمان با پروستاتان (40 قطره سه بار در روز) به همراه پرازوسین (1 میلی گرم، 2 بار در روز) یا پرازوسین (1 میلی گرم، 2 بار در روز) به تنهایی قرار گرفتند. نمره بندی علایم بالینی بر اساس پرسش نامه انجمن اورولوژی آمریکا، اندازه گیری آنتی ژن اختصاصی پروستات، حجم باقیمانده ادرار، حجم پروستات با سونوگرافی و نتیجه یوروفلومتری قبل و بعد از 12 هفته درمان تعیین گردید. اطلاعات با استفاده از آزمون های آماری تی دانش آموزی و من ویتنی یو تجزیه و تحلیل گردید.
نتایج
قبل از شروع درمان تفاوت معنی داری میان دو گروه از نظر میزان آنتی ژن اختصاصی پروستات، حجم باقی مانده ادرار، حجم پروستات، نمره علایم بالینی و یوروفلومتری وجود نداشت. بعد از درمان نیز میانگین میزان آنتی ژن اختصاصی پروستات، حجم پروستات و نیز حجم باقی مانده ادرار میان دو گروه تفاوت معنی داری نداشت اما میانگین میزان نمره علایم بالینی در گروه پروستاتان+ پرازوسین نسبت به گروه پرازوسین 3.3 کمتر بود (P<0.0001). و هم چنین میانگین میزان جریان ادرار در تست یوروفلومتری در گروه پروستاتان+ پرازوسین در مقایسه با گروه پرازوسین 2.7 بیشتر بود. (P<0.0001).
نتیجه گیری
با توجه به نتایج به دست آمده به نظر می رسد که پروستاتان در همراهی با پرازوسین در مقایسه با پرازوسین به تنهایی، کارایی بیشتری در بهبود علایم بالینی هیپرپلازی خوش خیم پروستات و افزایش میزان جریان ادرار داشته باشد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
78
لینک کوتاه:
magiran.com/p409792 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!