بررسی علل اولین تشنج در بیماران مراجعه کننده به اورژانس اعصاب

چکیده:
مقدمه
تشنج یک اختلال شایع بوده و یکی از موارد مهم مراجعه به اورژانس ها را تشکیل می دهد و علل متعددی برای ایجاد آن بیان شده است. این مطالعه با هدف بررسی اولیه تشنج در مراجعه کنندگان به بخش اورژانس اعصاب انجام شده است.
روش کار
در این مطالعه توصیفی 170 بیمار که برای اولین بار دچار تشنج شده اند و به بخش اورژانس اعصاب بیمارستان قائم (عج) در سال 1382 مراجعه کرده اند مورد مطالعه قرار گرفته اند. برای تمام بیماران علاوه بر گرفتن شرح حال دقیق و معاینه عصبی یک پرسشنامه مخصوص تکمیل شده و اقدامات تشخیصی فرابالینی شامل بررسی خون محیطی نوار مغزی، سی تی اسکن مغزی، و در مواردی ام ار ای انجام شده است. اطلاعات جمع آوری شده در پرسشنامه با استفاده از آمار توصیفی و جداول توزیع فراوانی پردازش شده است.
نتایج
از 170 بیمار مورد مطالعه 97 نفر مرد و 73 نفر زن بوده اند که اغلب آنها در گروه های سنی 35 تا 60 سال قرار داشته اند، در این بررسی علل تشنج به ترتیب شیوع شامل: صرع ایدیوپاتیک، بیماری های عروقی مغزی، تروما، سندروم محرومیت از مواد مخدر، عفونت سیستم عصبی مرکزی و علل مادرزادی و دژنراتیو بوده است.
نتیجه گیری
در این بررسی شایع ترین علت بروز تشنج صرع ایدیوپاتیک بوده است ولی با توجه به شیوع بالای حملات تشنجی به دنبال ضایعات عروقی مغزی، تروماها و محرومیت از مواد مخدر، رفع عوامل زمینه ای و ناهنجاری های اجتماعی یک عامل مهم در پیشگیری از بروز حملات تشنجی خواهد بود.
زبان:
فارسی
صفحات:
397 تا 400
لینک کوتاه:
magiran.com/p409804 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!