ارزیابی توانایی تشخیصی آزمون آنتی ژن کانسر مثانه در مقایسه با سیئولوژی ادرار در تشخیص ترانزیشنال سل کارسینومای مثانه

پیام:
چکیده:
مقدمه
سرطان مثانه یکی از شایع ترین بدخیمی های دستگاه ادراری است. با این تشخیص در هر قسمت از دستگاه اوروتلیال خطر بروز ضایعه جدید در همان محل یا جای دیگر در همان مرحله یا مرحله پیشرفته تر برای بیمار باقی می ماند. به این ترتیب پایش و مراقبت مداوم، بخش اساسی اداره بیماری است. سیستوسکوپی در کشف تغییرات زود هنگام اوروتلیوم از نظر توانایی دید مشاهده گر محدودیت دارد. سیتولوژی نیز از حساسیت لازم برخوردار نیست.
هدف
مقایسه حساسیت و ویژگی آزمون نشانگر تومور ادراری Urinary Bladder Cancer-Enzyme Linked ImmunoSorbent Assay) UBC-ELISA) با سیتولوژی ادرار در یافتن سلول ای توموری در نمونه ادرار بیمار می باشد.
مواد و روش ها
از 73 بیمار با کانسر مثانه فعال یا سابقه کانسر درمان شده مراجعه کننده به درمانگاه های اورولوژی در ارومیه و تهران از فروردین 1383 تا فروردین 1384 قبل از سیستوسکوپی نمونه گیری انجام شد. 98 فرد سالم که برای معاینه سلامت مراجعه کرده بودند و سابقه بیماری های اورولوژی و در معاینه نیز یافته ای نداشتند، پس از توضیح درباره هدف مطالعه، داوطلب شرکت در این تحقیق شدند و از آن ها نمونه گیری شد. نمونه های تازه بعد از فرآوری منجمد شدند و در مدت 3 ماه مورد آزمایش UBC-ELISA و سیتولوژی قرار گرفتند.
نتایج
حساسیت و ویژگی آزمایش UBCو سیتولوژی به ترتیب 70، 97 و 30، 98 درصد محاسبه شد. ارزش پیشگویی مثبت و منفی آنها به ترتیب 93، 86 و 87، 74 درصد بود. دقت تشخیصی UBC 87% و برای سیتولوژی 75% بدست آمد. آنالیزUBC در ارتباط با درجه و مرحله تومور ارتباط معنی داری نشان نداد (p= 0.11) و (p= 0.28) ولی ارتباط سیتولوژی با گرید و مرحله تومور معنی دار بود. (p= 0.01) و (p= 0.001) هر دو آزمون UBC و سیتولوژی در تومورهای با اندازه 3 سانتی متر یا بزرگ تر نتایج مثبت بیشتری داشتند (به نسبت تومورهای زیر 3 سانتیمتر). این تفاوت قابل ملاحظه آماری از نظر اندازه در مقاطع دیگر مشاهده نشد (p= 0.003) / (p= 0.006).
نتیجه گیری
چون نتایج حساسیت آزمایش UBC به طور قابل توجهی بهتر از سیتولوژی بوده و ویژگی آن مشابه است، می توان از این آزمون که عینی وارزان تر است در تشخیص و پایش بیماران کانسر سطحی مثانه به جای سیتولوژی استفاده کرد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
8
لینک کوتاه:
magiran.com/p409994 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!