اثرات تراتوژنیک کادمیوم بر میتوکندری و هسته سلول های مخچه در موش صحرایی...

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
نتایج حاصل از مطالعات محققان مختلف حاکی از آن است که کادمیوم به صورت یک تراتوژن در رشد و تکامل پستانداران تاثیر گذاشته و دارای اثرات سمی متعددی می باشد؛ از سوی دیگر با توجه به افزایش مصرف کادمیوم در جوامع صنعتی و وجود آن در منابع غیر صنعتی مانند غذا، آب، نوشابه ها و سیگار و همچنین وجود گزارشاتی مبنی بر اثرات تراتوژن آن بر روی رشد و نمو مغز و نیز با توجه به حساسیت بسیار بالای سلول های عصبی و میتوکندری های داخل سلولی نسبت به مواد تراتوژن، این پژوهش به منظور تعیین اثرات کادمیوم بر روی حساسترین ارگانل داخل سلولی (میتوکندری و هسته) سلول های عصبی انجام شد.
روش تحقیق: در این مطالعه تجربی، 40 سر موش صحرایی ماده از نژاد ویستار، به چهار گروه 10 تایی، شامل: شاهد 1، شاهد 2، آزمون 1 و آزمون 2 تقسیم شدند. به گروه های شاهد نرمال سالین و به گروه های آزمون، 2 mg/Kg کلرید کادمیوم به صورت داخل صفاقی در روزهای هشتم بارداری (زمان تکامل مخچه) و شانزدهم بارداری (زمان شروع رشد سلول های پورکنژ) به طور جداگانه تزریق شد. نوزادان موش ها در روز چهارم بعد از تولد (PN4) (زمان آرایش نهایی سلول های پورکنژ)، با کمک محلول ثابت کننده گلوتارالدئید %1، از طریق بطن چپ پرفیوژن شدند و در نهایت مراحل آماده سازی و پردازش بافتی بر روی نمونه های حاصل، با استفاده از میکروسکوپ الکترونی (TEM) انجام شد.
یافته ها
در بررسی های کیفی، مرگ سلولی، هتروکروماتین بودن هسته و مشخص نبودن هستک قابل ملاحظه بود؛ همچنین تخریب غشای میتوکندری ها و کریستاهای آنها (کریستالیزه شدن میتوکندری ها) و وجود واکوئول های متعدد غیرطبیعی در میتوکندری ها مشاهده گردید؛ ضمن آن که وجود تکه های جدا شده سیتوپلاسم همراه با اجزای سلولی در گروه های آزمون از دیگر تفاوت آنها با گروه های شاهد بود.
نتیجه گیری
در این پژوهش، مصرف کادمیوم در زمان بارداری (روزهای هشتم و شانزدهم بارداری)، باعث ایجاد تغییرات دژنراتیو در ارگانل های داخل سلولی بخصوص میتوکندری ها و هسته های سلول های مغز در نوزادان موشهای صحرایی شد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
29
لینک کوتاه:
magiran.com/p414920 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!