مقایسه کارایی گروه های اصلی و فرعی خونی با DNA Typing در رد رابطه پدر - فرزندی

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
یکی از کاربردهای تعیین گروه های خونی اصلی و فرعی در آزمایش های مربوط به رد رابطه پدر – فرزندی می باشد. از این رو در این بررسی قدرت رد کردن هر یک از سیستم های گروه های خونی با توجه به فراوانی آنتی ژن های فوق در جمعیت مرکزی و جنوبی ایران محاسبه شده، کارآیی آن را در رد پدر – فرزندی در مقایسه با آزمایش های DNA Typing مورد ارزیابی قرار گرفته است. هدف از این تحقیق آن است که با توجه به میزان کارآیی، هزینه های بالا و خطاهای آزمایشگاهی، تعیین گروه های اصلی و فرعی خونی در حضور روش های DNA Typing تا چه مقدار توجیه پذیر است؟
روش بررسی
در این مطالعه از 174 نفر از افراد غیر منسوب (از منطقه مرکزی و جنوبی کشور) همزمان جهت آزمایش تعیین گروه های خونی اصلی و فرعی و DNA Typing نمونه گیری به عمل آمد. بر روی نمونه های فوق هفت سیستم گروه خونی شامل: MNSs، Rh، ABH Lutheran، Kidd، Kell و P1 و نیز دوازده منطقه پلی مورفیک (STRs) مورد آزمایش قرار گرفت.
یافته ها
احتمال رد کردن هر یک از سیستم های Lutheran، Kidd، Kell، MNSs، Rh، ABH و P1 به ترتیب 19.5، 29.77، 22.28، 3.64، 9.77، 3.47 و 4.5 درصد می باشد. از 82 پرونده مورد بررسی، در 42 مورد هیچ گونه ناسازگاری ژنی وجود نداشت که تاییدکننده پدر و فرزندی می باشد، در 40 پرونده که در آزمایش های DNA Typing پدر – فرزندی آنها رد شده بود؛ در 22 (55%) پرونده سازگاری آنتی ژنیک بین آنها مشاهده شد و در (45%) 18 مورد ناسازگاری آنتی ژنیک در یک، دو یا سه سیستم وجود داشت که با توجه به معیارهای رد ابوت تنها در دو مورد (5%) امکان رد قاطعانه پدر – فرزندی وجود داشت. در بقیه موارد بررسی نتایج DNA Typing ضرورت داشت.
نتیجه گیری
این بررسی نشان داد که با توجه به احتمال ردکنندگی کلی سیستم های گروه های خونی مورد بررسی، (64.83%) از آنها نمی توان برای اثبات پدر – فرزندی بهره جست. از طرف دیگر با عنایت به کارآیی پایین این سیستم ها در رد ابوت (5%) و نیز هزینه های بالای خرید آنتی سرم های مورد نیاز و وقت گیر بودن مراحل و خطاهای آزمایشگاهی آنها انجام آزمایش های تعیین گروه های اصلی و فرعی خونی با توجه به دسترس بودن آزمایشات DNA Typing توجیه علمی و اقتصادی ندارد و توصیه می گردد تنها به بررسی ABH و سیستم (CcDEe)Rh محدود گردد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
25
لینک کوتاه:
magiran.com/p424632 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!