مقایسه فشار خون اندازه گیری شده به وسیله دستگاه پالس اکسیمتری و روش لمس نبض در نوزادان

پیام:
چکیده:
هدف
اندازه گیری فشار خون در نوزادان همواره امکان پذیر یا آسان نیست صدای کورتکف (Korotkoff) در نوزادان اغلب قابل شنیدن نبوده و در عین حال اندازه گیری فشار خون نوزدان بخصوص نوزادان بد حال در آی سی یو بسیار مهم است بنابراین یک روش ساده و دقیق و ارزان لازم است که به وسیله آن بتوان فشار خون نوزادان را اندازه گیری کرد. روش های استاندارد فشار خون در نوزادان لوله داخل شریانی، فالشینگ، لمس پالس، داپلر (Doppler) و اسیلومتری (Oscillometric) می باشد.
روش مطالعه
فشار خون سیستولیک 40 نوزاد که در بخش فوتوتراپی نوزادان بیمارستان نمازی بستری بودند توسط دو فرد به طور مجزا با دو روش اندازه گیری سنتی به وسیله لمس نبض و اندازه گیری به وسیله دستگاه پالس اکسیمتری سنجیده شد به این صورت که پروب دستگاه به کف دست نوزاد متصل می گردید، با پر کردن آهسته مخزن بازوبند فشار خون و ثبت فشار خون در لحظه ای که نمودار موجی دستگاه از بین می رفت توسط دو فرد بطور مجزا اندازه گیری گردید. اندازه گیری فشار خون نوزادان هنگامی انجام گرفت که نوزادان به طور کامل آرام یا خواب بودند. اندازه گیری فشار خون به کمک یک دستگاه فشار سنج عقربه ای مدل Riester CEO124 با کاف مناسب نوزادان انجام گرفت و از پالس اکسیمتری Oxypleth; Novametrix مدل 520A جهت اندازه گیری فشار خون استفاده گردید.
یافته ها
ارتباط قابل توجهی بین میزان فشار خون سیستولیک اندازه گیری شده به وسیله امواج دستگاه پالس اکسیمتری و لمس نبض به روش سنتی وجود داشت. میانگین اختلاف این دو روش در حدود 9 میلی جیوه بود یعنی فشار خون اندازه گیری شده به وسیله پالس اکسیمتر در حدود 9 میلی متر جیوه بالاتر از فشار اندازه گیری شده به وسیله لمس نبض بود. در 86 تا 92 درصد از نوزادان اختلاف فشار خون اندازه گیری شده به وسیله لمس نبض و پالس اکسیمتری اختلافی کمتر از 10 میلی متر جیوه داشت به علاوه اختلاف اندازه گیری فشار خون توسط دو فرد در روش پالس اکسیمتری بسیار کمتر از روش لمس نبض بود (اختلاف معیار 2.5 میلی متر جیوه در روش پالس اکسیمتری در مقایسه با 5 میلی متر جیوه در روش لمس نبض).
نتیجه گیری
اندازه گیری فشار خون به کمک پالس اکسیمتری یک روش دقیق، سریع و آسان در نوزادان می باشد که می تواند مشکلات اندازه گیری فشار خون نوزادان را هنگامی که دستگاه های داپلر و اسیلومتری موجود نباشد کمتر نماید. فشار اندازه گیری شده در نوزادان با این روش در هنگام باد کردن کاف 9 میلی متر جیوه بالاتر از فشار اندازه گیری شده توسط نبض می باشد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
283
لینک کوتاه:
magiran.com/p427184 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!