شیوع هپاتیت C در بیماران دیابتی شهرستان زاهدان

پیام:
چکیده:
سابقه و هدف
مطالعات حاکی از آن است که عفونت HCV می تواند در شروع دیابت قندی موثر باشد. بدین منظور در این مطالعه شیوع ویروس هپاتیت C در بیماران دیابتی تیپ 1و2 و همچنین تاثیر چند عامل اپیدمیولوژیک ارزیابی شده است.
مواد و روش کار
بیماران مبتلا به دیابت قندی که در درمانگاه دیابت بیمارستان بوعلی پرونده پیگیری داشتند مورد بررسی قرار گرفتند. آزمایشات سرولوژیک برای تعیین آنتی بادی HCV به روش الیزا (نسل سوم) در سازمان انتقال خون انجام شد. موارد مثبت با RT-PCR مورد تایید قرار گرفت. بیماران از نظر سن، جنس، نوع دیابت، دوره بیماری، عوارض بیماری و سابقه تزریق خون، اعتیاد تزریقی، بستری در بیمارستان و عمل جراحی و... مورد پرسش قرار گرفتند، بعد از تکمیل پرسشنامه و انجام آزمایشات، یافته ها با استفاده از نرم افزارVersion (11.5) SPSS با آزمون مربع کای، آزمون دقیق فیشر و نسبت شانس (odds ratio) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج حاصله با اهداکنندگان سازمان انتقال خون که گروه شاهد را تشکیل می دادند، مقایسه شد.
یافته ها
505 بیمار مبتلا به دیابت قندی (135مرد،370 زن) با متوسط سن 54.5 (با دامنه سنی80-10 سال) ومتوسط دوره بیماری 10 سال مورد بررسی قرار گرفتند. فقط در یک مورد هپاتیت C توسط Real Time -PCR مورد تایید قرار گرفت. در گروه اهداکننده که 1399 نفر را شامل می شد، نیز یک مورد آنتی بادی HCV و RNA HCV مثبت بود. تفاوت معنی داری در فراوانی عفونتHCV در بیماران و گروه شاهد مشاهده نشد (P=0.46).
نتیجه گیری
با توجه به نتایج حا صل از این بررسی بر خلاف برخی مطالعات، در بیماران دیابتی عفونت هپاتیت C شایعتر نبود و عفونت HCV به عنوان یک فاکتور مستعد کننده برای دیابت قندی مطرح نیست.اما به هر حال انجام مطالعات گسترده تر ضرورت دارد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
179
لینک کوتاه:
magiran.com/p427403 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!