تاثیر تمرین های بلایومتریک و تقویتی بر قدرت عضله چهارسررانی دانشجویان دختر دانشگاه علوم پزشکی زاهدان

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
در توانبخشی به منظور افزایش عملکرد عضلات از انواع روش های تمرین درمانی استفاده شده است. عملکرد بهینه عضلات سبب بهبود فعالیت های عملکردی شده و در نتیجه این فعالیت ها در زمان کوتاه تر و همراه با کاهش سطح انرژی مصرفی انجام می شوند. هدف از این مطالعه بررسی تاثیر تمرین های پلایومتریک و تقویتی بر قدرت عضله چهارسررانی در دانشجویان دختر دانشگاه علوم پزشکی زاهدان بود.
مواد و روش کار
این مطالعه تجربی در سال 1384 در زاهدان انجام شد. 36 دانشجوی دختر با میانگین سنی1.2±20 سال از بین دانشجویان دختر ساکن خوابگاه مجتمع دانشگاه علوم پزشکی زاهدان از طریق نمونه گیری در دسترس مورد مطالعه قرار گرفتند. آزمودنی ها به صورت تصادفی در دو گروه تمرین های پلایومتریک و مقاومتی قرار گرفتند. قدرت (کیلوگرم) عضله چهارسررانی این افراد قبل و بعد از 10جلسه تمرین با دینامومتر دستی اندازه گیری گردید. گروه اول تمرین های پلایومتریک را دریافت کرد. به گروه دوم تمرین های تقویتی داده شد. از آزمون های t زوج و t مستقل به ترتیب برای مقایسه نتایج قبل و بعد درمان درون گروهی و بین گروهی استفاده گردید.
یافته ها
قدرت عضله چهارسررانی در گروه تمرین های پلایومتریک از 3±12.1 به 3.8 ±14.7 (کیلوگرم) و در گروه تمرین های تقویتی از 3.1 ± 12.4 به 3.9 ± 14.9(کیلوگرم) افزایش یافت (P<0.0001). اختلاف معنا داری بین دو گروه بعد و قبل از انجام تمرین ها مشاهده نگردید. آزمون t مستقل نشان داد که اختلاف معنا داری بین تفاضل میانگین قدرت عضله چهارسررانی بین دو گروه وجود ندارد.
نتیجه گیری
نتایج این مطالعه، بر خلاف دیدگاه های رایج، نشان داد که تفاوتی بین تمرین های پلایومتریک و قدرتی در افزایش قدرت عضله چهار سررانی وجود ندارد. هر دو نوع تمرین منجر به افزایش قدرت این عضله می شوند. بنابراین در تجویز تمرین برای پاتولوژی های زانو و اختلال قدرت عضله چهارسررانی، بر حسب شرایط بیمار، می توان یکی از این تمرین ها را استفاده کرد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
219
لینک کوتاه:
magiran.com/p427408 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!