تولیدآزمایشگاهی چیپس سیب زمینی کم چربی با استفاده از پوشش هیدروکلوئیدی

پیام:
چکیده:
سابقه و هدف
سیب زمینی بعد از گندم،برنج و ذرت چهارمین ماده غذایی اصلی ساکنان روی زمین است و چیپس سیب زمینی در بین غذاهای میان وعده، سهم بازار قابل توجهی دارد که به دلیل محتوای بالای روغن (40%) در این محصول، مصرف آن از جنبه تغذیه ای، مطلوب نیست. هدف از این تحقیق، تولید چیپس سیب زمینی کم چربی با استفاده از پوشش های هیدروکلوئیدی و بررسی تاثیر آنها بر مشخصات شیمیایی، حسی و عمر نگهداری چیپس سیب زمینی بود.
مواد و روش ها
سیب زمینی واریته اگریا (Agria) پس از ورقه شدن در محلول های 1% و 3% و 5% پکتین و %0.5 و 1% و %1.5 آلژینات سدیم و %0.5 و 1% و %1.5 کربوکسی متیل سلولز (CMC) به روش غوطه وری پوشش داده شد. این نمونه ها به همراه یک گروه شاهد پوشش داده نشده در روغن سرخ کردنی، سرخ شدند. میزان رطوبت و روغن و پذیرش کلی نمونه ها، مورد ارزیابی قرار گرفت و سپس، عدد اسیدی و عدد پراکسید نمونه ها در زمان های انبارداری صفر، هفته دوم، هفته چهارم، هفته ششم و هفته هشتم اندازه گیری شد.
یافته ها
استفاده از پوشش های هیدروکلوئیدی، باعث افزایش میزان رطوبت و کاهش درصد جذب روغن در چیپس سیب زمینی شد (P<0.05). به طوری که غلظت 5% پکتین، بیشترین کاهش در جذب روغن (28.6 درصد چربی و 34.4% کاهش) و غلظت CMC %1.5 بالاترین محتوای رطوبت (6.06 درصد) را نشان دارد. با توجه به نتایج ارزیابی حسی پذیرش کلی و میزان کاهش جذب روغن غلظت 5% پکتین و 1% آلژینات سدیم و CMC %1 از هر نوع پوشش انتخاب شد. همچنین استفاده از پوشش های هیدروکلوئیدی باعث کاهش معنی داری (P<0.05) در عدد پراکساید و عدد اسیدی در طول زمان انبارداری شد. به طوری که پوشش 5% پکتین، کمترین عدد پراکسید (61.32% کاهش) و پوشش CMC %1 کمترین عدد اسیدی (42.1% کاهش) در طول زمان دو ماهه ماندگاری را نشان داد.
نتیجه گیری
پوشش 5% پکتین به دلیل بالاترین درصد کاهش جذب روغن و بالاترین پذیرش کلی و بالاتری کاهش در عدد پراکسید و افزایش عمر نگهداری، مناسب ترین پوشش تشخیص داده شد.)
زبان:
فارسی
در صفحه:
9
لینک کوتاه:
magiran.com/p429776 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!