بررسی وجود ژن cagA درسویه های هلیکوباکتر پیلوری جدا شده از بیماران مبتلا به NUD، زخم های پپتیک و...

پیام:
چکیده:
مقدمه
هلیکوباکتر پیلوری در موکوس معده کلونیزه می شود و انواعی از تظاهرات بالینی در دستگاه فوقانی گوارش ایجاد می کند. نتایج بالینی عفونت هلیکوباکتر پیلوری ممکن است در ارتباط با وجود یا عدم وجود ژن cagA باشد.
مواد و روش ها
به منظور بررسی وجود ژن cagA در سویه های هلیکوباکتر پیلوری مرتبط باNon Ulcer Dyspepsia، زخم های پپتیک و سرطان معده، 150 نمونه بیوپسی از بیماران آلوده به هلیکوباکتر پیلوری تهیه گردید. نمونه های بیوپسی برروی محیط اختصاصی تحت شرایط میکروآئروفیلیک کشت داده شد. پس از پایان مهلت انکوباسیون، کلنی های مشکوک به هلیکوباکتر پیلوری با روش های بیوشیمیایی تعیین هویت گردید. در مرحله بعد، کلنی های باکتری جهت استخراج DNA مورد استفاده قرار گرفتند. در نهایت با استفاده از پرایمر اختصاصی، حضور یا عدم حضور ژن cagA با روش PCR مورد بررسی قرار گرفت.
یافته های پژوهش: از میان نمونه های مورد بررسی در 92 مورد باکتری با روش کشت، ایزوله گردید. پس از انجام PCR فراوانی ژن cagA در سویه های مرتبط با بیماران مبتلا به NUD، زخم اثنی عشر، زخم معده و سرطان معده به ترتیب برابر بود با 7/64% (22 مورد از 34 نمونه مورد مطالعه)، 100 % (28 مورد از 28 نمونه مورد مطالعه)، 90% (18 مورد از 20 نمونه مورد مطالعه) و 100% (10 مورد از 10 نمونه مورد مطالعه). تفاوت معنی داری در همراهی این ژن با سویه های جدا شده از بیماران مبتلاء به زخم های پپتیک و سرطان معده وجود داشت (05/0P<)، اما این تفاوت در مورد سویه های جدا شده از بیماران NUD معنی دار نبود (08/0P=).
نتیجه گیری نهایی: با توجه به نتایج این مطالعه می توان استنباط نمود که وجود ژنcagA در سویه های هلیکوباکترپیلوری می تواند منجر به نوع شدید بیماری از جمله زخم های پپتیک و سرطان گردد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
22
لینک کوتاه:
magiran.com/p438225 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!