مطالعه اثر هایپرویتامینوز A و تغییرات بافت شناسی بیضه در موش کوچک

پیام:
چکیده:
هدف
در بدن انسان و موش روش های هیستولوژیکی برای ویتامین A، الگوی توزیع بافتی مشابهی را نشان می دهند. بنابراین به منظور پی بردن به اثر ویتامین درمانی A با دوزهای بالا، بر باروری جنسی نر و شناخت تاثیر هایپرویتامینوز A بر گناد نر پستانداران، این مطالعه انجام شد.
مواد و روش کار
دراین مطالعه 48 موش نر کوچک آزمایشگاهی بالغ و هم سن (3 ± 60 روزه) و تقریبا هم وزن (11/2 ±25/39گرم)، به طور تصادفی در 3 گروه 16تایی، تقسیم شدند: 1) گروه تجربی (Ev) شامل 16 موش نر که به مدت 7 روز، روزانه Iu25000 ویتامین A تزریق داخل عضلانی شدند. پس از آخرین تزریق به فاصله های 2، 4 و 8 روز هر بار 4 موش تشریح شده و بیضه های آن ها خارج شدند. سپس ابعاد، وزن و قوام بافتی آن ها اندازه گیری شد و برای مطالعه بافت شناشی، بیضه ها مراحل آماده سازی و مقطع گیری را طی می کردند. برای هر موش گسترش مایع محتوی اسپرمی اپیدیدیم ها نیز تهیه شد و مورد مشاهده و بررسی قرارگرفتند. 4 موش نر نیز بعد ازروز هشتم به قفس موش های ماده هم سن انتقال یافتند و تشکیل پلاک واژینال در ماده ها مورد بررسی قرار گرفت. 2) گروه شاهد اول (Sv) به مدت 7 روز، حجم معادل (5/0 میلی لیتر) سرم فیزیولوژیک، به طریق تزریق داخل عضلانی دریافت کردند و مشابه گروه تجربی (Ev) بررسی شدند. 3)گروه شاهد دوم (SP) به مدت7 روز، حجم معادل (5/0 میلی لیتر) محلول اسید پا لمیتیک به طریق تزریق داخل عضلانی دریافت کردند و مشابه گروه تجربی (Ev) بررسی شدند.
نتایج
نتایج بر اساس آزمون آماری ویلکاکسون (Wilcoxon) ارزیابی شدند. نتایج نشان داد وزن بیضه در گروه (Ev) کاهش یافته بود (002/0 ≤ p). حجم بیضه نیز در گروه تجربی کاهش نشان داد (03/0 ≤ p). به علاوه قوام بافتی بیضه ها در گروه تجربی کاهش معنی داری نشان داد (001/0 ≤ p). بررسی بافت شناسی بیضه نیز نشان دهنده تضعیف شدید بافت همبندی در تونیکاآلبوژینه و تونیکاواسکولوزا بود. سلول های لیدیگ و لوله های اسپرم ساز، تحلیل قابل توجهی داشتند و به روند اسپرماتوژنز آسیب جدی وارد شده بود.
نتیجه گیری
با توجه به نتایج به دست آمده که هایپرویتامینوز A، با تاثیرات شدید غشایی بر روند تمایزسلولی و احتمالا فیدبک های هورمونی، موجب تحلیل سلول های اسپرم ساز و سلول های مولد هورمون شده بود، پیشنهاد می شود تجویز مقادیر زیاد ویتامین A به مردان و نیز اختلال در اسپرم زایی تا مدتی پس از پایان درمان، مورد توجه قرار گیرد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
25
لینک کوتاه:
magiran.com/p439183 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!