نگاهی به دستاوردهای طرح پژوهشی بررسی و شناسایی باستان شناسی شهرستان صحنه

نویسنده:
چکیده:
امروزه بررسی های باستان شناسی برای تعیین موقعیت مکان های باستانی و ثبت ویژگی-های آن ها انجام می گیرد تا اطلاعات کلی درباره ی تاریخ و تحول اسکان جوامع و دیگر اطلاعات مورد نیاز، در مناطق گوناگون به دست آید. این بررسی ها عموما گامی مهم در برنامه های تحلیلی توسعه و تحول تاریخی انسان و کاوش در منطقه تلقی می شود. کارکرد و اهدافی که در بررسی های باستان شناسی دنبال می شود، متعدد است: این اهداف عموما شامل برآورد جمعیت منطقه؛ تغییر آن در دراز مدت؛ ارتباط مکان های باستانی با محیط زیست و منابع طبیعی؛ تعیین مرزهای فرهنگی بین منطقه ای و سلسله مراتب مکان-های باستانی و ارتباط فضایی آن هاست.
شیوه ی بررسی باستان شناسی شهرستان صحنه بر اساس روش بررسی مکان نگاری است. همچنانکه می دانیم در این روش بررسی تمام مکان های باستانی از نظر موقعیت و دوره هایی که مشمول آن هاست، مد نظر است. این روش نیازهای اطلاعاتی را که برای تفسیر تاریخی زیستگاه لازم است، برآورده می سازد. بر این اساس، تمامی سطح شهرستان مورد بررسی قرار گرفته است. مبنا و شاخص شناخت دوره ها را حفاری در محوطه های گنج دره، تپه عبدالحسین، تپه آسیاب، تپه سراب،گنج دره، گودین تپه و تپه های سه گابی، بیستون، کنگاور، قلعه یزدگرد و دیگر محوطه های حفاری شده در غرب کشور، تسهیل نموده است.
در بررسی نواحی مختلف صحنه، برنامه ای جهت شناسایی ابزار سنگی دوران پارینه سنگی صورت نگرفته است و بیشتر توجه به دوره ی نئولتیک تا زمان حال بوده است. در این مقاله تعداد 102 محل مکشوفه از شهرستان صحنه مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته و بر مبنای آمار و تحلیل های آماری به کلیت استقرار های مختلف پرداخته می شود.
زبان:
فارسی
در صفحه:
173
لینک کوتاه:
magiran.com/p440150 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!