بررسی جنبه های زیست محیطی ایستگاه انتقال مواد زائد جامد در شهر تهران (مطالعه مورد مناطق 2، 5 و 15)

چکیده:
رشد جوامع شهری، شهرنشینی، پیدایش کلان شهرها و متعاقب آن افزایش میزان زایدات و زباله های شهری، علاوه بر افزودن مشکلات شهری، تهدیدی جدی برای محیط زیست و بهداشت افراد جامعه می باشند که این مشکلات از یکسو، و نیاز به ایستگاه های انتقال جهت تجمع موقت زباله از سوی دیگر، سبب توجه به این مساله را فراهم نموده است.
هدف از این مطالعه بررسی جنبه های زیست محیطی ایستگاه های انتقال زباله در خصوص وضعیت میزان سر و صدا و شیرابه موجود در محوطه ایستگاه ها، همچنین پراکندگی بو و وضعیت سر و صدا در زمان فعالیت ایستگاه ها در مناطق مسکونی بوده است. جهت انجام این اهداف، ابتدا نمونه برداری و اندازه گیری هایی در هر ایستگاه صورت گرفت. علاوه بر آن جهت بررسی احتمالی اثرات آلودگی صوتی و بویایی به شهروندان ساکن در مناطق مذکور و همجوار با ایستگاه های انتقال، پرسشنامه هایی نیز تهیه و تکمیل گردید. اهم نتایج نشان داد که سابقه سکونت اغلب ساکنین بیش از 5 سال بوده و 80% ساکنین از آلودگی صوتی ناشی از فعالیت ایستگاه ها به خصوص در شب رنج می برند و 85% ساکنین از آلودگی ناشی از انتشار بوی مواد زاید در محیط مسکونی آزار می بینند.
تحقیقات نشان می دهد که امکانات بهداشتی موجود در ایستگاه ها و لوازم ایمنی مانند ماسک در 90% ایستگاه ها وجود ندارد.
نتایج تحقیق حاکی از آن است که میزان آلودگی ناشی از شیرابه مواد در کف ایستگاه ها که سرانجام به درون خاک و یا آب وارد می گردد، بسیار بالاتر از میزان استاندارد پیشنهادی سازمان حفاظت محیط زیست است. با نمونه برداری از شیرابه نیمه تریلر میزان میانگین COD، BOD،TDS و PH از کلیه ایستگاه های مورد مطالعه به ترتیب برابر 16744، 27522، 685.11 میلی گرم در لیتر و PH برابر 5.5 بوده است که در تمامی این موارد از حد استاندارد خروجی فاضلابها بیشتر می باشد.
بر طبق تحقیقات انجام شده 98 درصد ایستگاه ها فاقد سیستم جمع آوری شیرابه مانند سپتیک بوده و برای جمع آوری شیرابه از چاه استفاده می شود. در 95 درصد ایستگاه ها به دلیل شستشوی ماشینهای حمل زایدات، آب آلوده به راحتی در محوطه ایستگاه جاری و وارد جوی آب، کانالها و خاک می شوند.
زبان:
فارسی
صفحات:
31 تا 39
لینک کوتاه:
magiran.com/p44051 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!