عملکرد کمیته های انتقال خون بیمارستان های شهر تهران، سال 1384

چکیده:
سابقه و هدف نظارت بر روند انتقال خون در بیمارستان ها بر عهده کمیته های انتقال خون بیمارستانی می باشد. این کمیته ها با پایش فعالیت های مربوط به انتقال خون در بیمارستان ها می توانند با جلوگیری از به هدر رفتن خون، موجب صرفه جویی مالی و زمانی شوند. مطالعه حاضر با هدف بررسی عملکرد کمیته های انتقال خون بیمارستانی شهر تهران در سال 1384 انجام شد.
مواد و روش ها در مطالعه گذشته نگر حاضر، 46 گزارش از 13 بیمارستان شهر تهران(9 بیمارستان دولتی و 4 بیمارستان خصوصی) در سال 1384 که به سازمان انتقال خون تهران ارسال شده بود به صورت سرشماری بررسی شد. تمامی گزارش های کمیته های انتقال خون بیمارستانی از نظر وظایف تعیین شده توسط آیین نامه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مورد بررسی قرار گرفتند. این وظایف به صورت زیر دسته بندی شد: 1)گزارش عواض تزریق خون، 2) گزارش آمار موارد تزریق خون، 3) گزارش آمار خون های درخواست شده از بخش های مختلف بیمارستان، 4) گزارش علل و اندیکاسیون های تزریق خون، 5) گزارش برنامه های آموزشی و 6) بررسی مشکلات پرسنلی و تجهیزات بانک خون. تجزیه و تحلیل آماری یافته ها با استفاده از نرم افزار SPSS و آزمون آماری کای دو(Chi-square) انجام شد.
یافته ها بیشترین و کمترین گزارش دهی به ترتیب مربوط به گزارش عوارض تزریق خون(77%) و گزارش علل و موارد تزریق خون(23%) بود. حداقل و حداکثر فراوانی نسبی انجام وظایف کمیته ها برای کل بیمارستان ها، بیمارستان های دولتی و خصوصی به ترتیب 77%-23%، 78%-33% و 75%-0% بود. اگر چه گزارش انجام وظایف کمیته ها در بیمارستان های دولتی در مقایسه با بیمارستان های خصوصی مناسب تر بود، اما این تفاوت از نظر آماری معنی دار نبود. نسبت خون های کراس مچ شده به خون های تزریق شده تنها در یک بیماستان قابل محاسبه بود(05/3).
نتیجه گیری این مطالعه وضعیت گزارش های عملکرد کمیته های انتقال خون بیمارستانی تهران در سال 1384 را نامطلوب گزارش می کند. این وضعیت در بیمارستان های خصوصی در مقایسه با بیمارستان های دولتی نامناسب تر می باشد. توجه بیشتر به گزارش علل و موارد تزریق خون توسط این کمیته ها ضروری به نظر می رسد. هم چنین با توجه به اهمیت نسبت خون های کراس مچ شده به خون های تزریق شده در ارزیابی عملکرد بیمارستان ها، اختصاص بخشی از گزارش این کمیته ها به این نسبت لازم به نظر می رسد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
137
لینک کوتاه:
magiran.com/p441018 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!