بررسی رابطه دریافت میوه و سبزی با عوامل خطر بیماری های قلبی و عروقی

پیام:
چکیده:
مقدمه
از آنجا که تحقیقات کمی در مورد اثرات مفید سبزیجات و میوه جات بر روی عوامل خطر بیماری های قلبی عروقی در مطالعات جامعه نگر در دسترس است، هدف از این مطالعه ارزیابی میزان و چگونگی رابطه دریافت میوه و سبزی با عوامل خطر بیماری های قلبی و عروقی در بزرگسالان بود.
روش ها
در این مطالعه مقطعی جامعه نگر 840 فرد بزرگسال ساکن تهران (361 مرد و 479 زن) در سن بین 18 تا 74 سال به صورت تصادفی در سال 1378 انتخاب شدند. دریافت های غذایی با استفاده از پرسشنامه بسامد غذایی (FFQ) ارزیابی و مقادیر ذکر شده هر غذا با استفاده از راهنمای مقیاس های خانگی به گرم تبدیل و وارد برنامه Nutritionist III شد. حدود مرزی برای دستجات میوه و سبزی 3.9-3، 2.9-2، 1.9-0 و 34 سهم در روز انتخاب شدند.
یافته ها
بعد از تطبیق برای متغیرهای مخدوش گر در رگرسیون لوجستیک چند متغیره، دریافت میوه و سبزی بطور معنی دار و معکوس با عوامل خطر CVD مرتبط بود. نسبت شانس تعدیل شده در مدل اول که برای سن، BMI، دریافت انرژی، وضیت کشیدن سیگار، کلسترول رژیم غذایی و شیوع دیابت یا بیماری کرونر قلب تطبیق شده بود، برای غلظت LDL-C بالای سرمی 0.81، 0.88، 1 و (P<0.01) 0.75 بود و با تعدیل بیشتر برای تحصیلات، فعالیت بدنی، دریافت چربی اشباع، غیراشباع، چربی کل، پتلسیم و ویتامین ث این روند مخدوش نشد. این ارتباط در تمام بخش های کشیدن سیگار، فعالیت بدنی و سه اک های Keys score مشهود بود.
نتیجه گیری
دریافت بیش از 4 سهم میوه و سبزی، با غلظت کمتر LDL-C و کلسترول تام سرم و در نتیجه خطر کمتر بیماری های قلبی عروقی مرتبط بود.
زبان:
فارسی
در صفحه:
377
لینک کوتاه:
magiran.com/p444273 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!