بررسی اثربخشی فناوری اطلاعات در نظام سلامت از دیدگاه اساتید مدارک پزشکی دانشگاه های علوم پزشکی کشور؛ 84-1383

چکیده:
زمینه

شناخت تاثیرات بالقوه فناوری اطلاعات در صنعت خدمات سلامت می تواند به عنوان پایه ای جهت برنامه ریزی استراتژیک به منظور ارتقا دستاوردهای نظام سلامت مبتنی بر فناوری تلقی گردد. بی تردید اعضا هیات علمی حرفه مدارک پزشکی که در دانشگاه های علوم پزشکی کشور به تعلیم و تربیت دانشجویان این رشته به عنوان متخصصان آینده نظام اطلاعات سلامت همت گمارده اند، نقش ارزنده ای در ارتقا دانش و آگاهی دانشجویان در زمینه کاربرد اثر بخشی فناوری اطلاعات در نظام سلامت ایفا می نماید.

مواد و روش ها

در یک مطالعه مقطعی پرسشنامه ای جهت بررسی اثر بخشی فناوری اطلاعات در نظام سلامت در میان اساتید گروه مدارک پزشکی دانشگاه های علوم پزشکی کشور (17 دانشگاه) توزیع گردید. این پرسشنامه شامل سه بخش مدیریت اطلاعات سلامت (در زمینه ارتقا کمی و کیفی مستندات، پیگیری و ارجاع، مدیریت تقاضا و سیستم درآمد و هزینه)، تحقیقات و آموزش علوم پزشکی بود. به منظور بررسی رابطه بین متغیرهای پژوهش از آزمون مربع کای و تست دقیق فیشر استفاده شده است.

یافته ها

از 64 پرسشنامه توزیع شده، 49 مورد تکمیل گردید. اکثریت واحدهای مورد پژوهش (40.81 درصد) معتقد بودند که کاربرد فناوری اطلاعات منجر به افزایش استفاده از فرم ها و منابع چاپی می گردد و 26.53 درصد تاثیر کاربرد فناوری را در ایجاد خطاهای پزشکی زیاد می دانستند و اکثریت واحدهای مورد پژوهش (36.75 درصد) تاثیر کاربرد فناوری اطلاعات را در انجام فرایند خوددرمانی متوسط محسوب کردند. به ترتیب 83.67 و 79.59 درصد کاربرد فناوری اطلاعات را در تحقیقات پزشکی و آموزش پزشکی خیلی زیاد ارزیابی کردند. همچنین میان نگرش واحدهای مورد پژوهش در خصوص تاثیر فناوری اطلاعات در محورهای مورد بررسی و متغیرهای فردی، سن، جنس و سابقه تدریس از طریق آزمون مربع کای و تست دقیق فیشر رابطه معنی داری بدست نیامد.

نتیجه گیری

اکثر اساتید مدارک پزشکی کشور در خصوص اثر بخشی فناوری اطلاعات در ارتقا مدیریت سلامت تحقیقات، آموزش علوم پزشکی از آگاهی بالایی برخوردارند، ولی سطح آگاهی آنان در خصوص اثر بخشی فناوری اطلاعات در کیفیت خدمات سلامت و عوارض بکارگیری آن مطلوب نیست. از این رو پیشنهاد می شود که نسبت به آشنایی آنان با اثر بخشی فناوری اطلاعات بر کیفیت خدمات سلامت اقدام شود.

زبان:
فارسی
در صفحه:
93
لینک کوتاه:
magiran.com/p446049 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!