اثرات invivoوin vitro عصاره آبی میوه سس بر فعالیت حرکتی ایلئوم موش صحرایی و مکانیسم احتمالی آن

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
سس گیاهی انگلی از خانواده Convolvulaceae است که در طب سنتی ایران جهت درمان بعضی از اختلالات گوارشی استفاده می شود. هدف از تحقیق حاضر بررسی اثر عصاره آبی میوه گونه cuscuta pentagona بر فعالیت انقباضی ایلئوم موش صحرایی به صورت درون تنی و برون تنی و نیز بررسی مکانیسم احتمالی آن می باشد.
روش بررسی
عصاره به روش دم کردن که منطبق با روش سنتی مصرف آن می باشد تهیه گردید. قطعه ایلئوم از موش بالغ نر نژاد ویستار جداگردید و در حمام بافت (10ml) حاوی محلول تایرود (37oC، pH7.4) و تحت 1 گرم کشش اولیه قرار داده شد و انقباضات آن به کمک ترانسدیوسر ایزوتونیک ثبت گردید. در مطالعات برون تنی انقباضات ایلئوم ناشی از کلرورپتاسیم و استیل کولین در غیاب و در حضور بعضی از مهارکننده ها و آنتاگونیست های مهم بررسی گردید. در مطالعات درون تنی نیز به گروه های مختلف موش ها، سالین، سه دوز مختلف عصاره و یا آتروپین تجویز شد و gastrointestinal transit اندازه گیری شد.
یافته ها
غلظت های تجمعی این عصاره (0.5 تا 8mg/ml) به صورت وابسته به غلظت انقباضات ایلئوم ناشی از کلرورپتاسیم (60mM) و استیل کولین (1mM) را کاهش داد (P<0.001). عملکرد ضد انقباضی عصاره ا اینکوبه کردن بافت (20 و یا 30 دقیقه) با فنتولامین (1mM)، پروپرانولول (1mM)، (100mM) L-NAME و نالوکسون (1mM) کاهش نیافت. در محلول تایرود بدون کلسیم، ایلئوم دپولاریزه شده (توسط کلرورپتاسیم 120mM)، با اضافه نمودن غلظت های تجمعی کلرور کلسیم (0.225 تا 3.6mM) انقباض وابسته به غلظت کلسیم را نشان داد. عصاره در غلظت های 2 و 4mg/ml به صورت وابسته به غلظت، انقباضات ناشی از کلرورکلسیم را کاهش داد (P<0.001). در مطالعه in vivo، تجویز خوراکی عصاره (250، 500 و 750 mg/kg) بعد از 4 ساعت بصورت وابسته به غلظت، gastrointestinal transit خوراک زغال را در موش صحرایی کاهش داد.
نتیجه گیری
نتایج تحقیق حاضر نشان می دهد که عصاره آبی میوه سس احتمالا با دخالت کانال های کلسیم و بدون دخالت رسپتورهای آدرنرزیک (a و b)، رسپتورهای اووپیوئیدی و نیز بدون تاثیرگذاری بر سنتزنیتریک اکساید سبب شل شدن ایلئوم موش صحرایی شده است. این مطالعه in vivo و in vitro نشان داد که عصاره میوه سس (Cuscuta pentagona)، فعالیت حرکتی ایلئوم موش صحرایی را کاهش می دهد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
9
لینک کوتاه:
magiran.com/p450333 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!