مقایسه تاثیر تیمولول و بتاکسولول بر کاهش فشار داخل چشمی و عوارض موضعی و سیستمیک آنها

نویسنده:
چکیده:
سابقه و هدف
این مطالعه به منظور مقایسه اثرات مفید و عوارض تیمولول و بتاکسولول درکاهش فشار داخل چشمی مبتلایان به گلوکوم زاویه باز اولیه یا هیپرتانسیون چشمی انجام پذیرفته است.
مواد و روش ها
این مطالعه به روش کارآزمائی بالینی دوسویه کور تصادفی شده و به صورت متقاطع(Cross-Over) بر روی 29 چشم از 20 بیمار واجد شرایط انجام شد. هر بیمار تیمولول 5/0 درصد و بتاکسولول 5/0 درصد (ساخت کارخانه سینا دارو) را به طور جداگانه در دو مرحله، دو بار در روز به مدت 4 هفته دریافت کرد. قبل از شروع درمان و بین دو مرحله درمانی، دوره پاکسازی (Wash out) وجود داشت میزان تاثیر این دو دارو بر فشار داخل چشمی، ترشح اشک پایه، تعداد نبض و میانگین فشار خون شریانی و عوارض کوتاه مدت چشمی در پایان مطالعه مورد بررسی قرار گرفت.
یافته ها
این مطالعه روی 29 چشم از 20 بیمار با فشار چشم اولیه میلی متر جیوه انجام گرفت بعد از چهار هفته درمان با تیمولول و بتاکسولول فشار چشم بیماران به ترتیب میلی متر جیوه (درصد) و میلی متر جیوه (درصد) کاهش یافت این اختلاف از نظر آماری معنی دار گردید. (001/0P<) کاهش فشارخون شریانی با بتاکسولول و تیمولول به ترتیب میلی متر جیوه(001/0P<) و میلی متر جیوه(001/0P<) بود. تفاوت مشاهده شده بین دو گروه معنی دار نگردید. کاهش نبض با تیمولول و بتاکسولول به میزان ضربان در دقیقه و ضربان در دقیقه بود. اختلاف مشاهده شده بین دو گروه معنی دار نگردید.
استنتاج
تیمولول نسبت به بتاکسولول دردرمان مراحل اولیه گلوکوم وهیپرتانسیون چشمی ارجح است ولی هر دو دارو در بیماران قلبی عروقی باید با احتیاط مصرف شوند.
زبان:
فارسی
در صفحه:
17
لینک کوتاه:
magiran.com/p450351 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!